رئيس انجمن پوست ايران نسبت به رواج و مصرف داروها و آمپول‌های تقلبی و قاچاق که برای رفع چين و چروك پوست و زيبايي استفاده می‌شود.....

 
یحیی دولتی امروز در جمع خبرنگاران در محل مركز مبارزه با بیماری‌های پوست و جذام تهران‌ افزود: آمپول‌های رفع چین و چروك پوست با عنوان بوتولینیوم تاكسین وجود دارند كه با نام تجاری تاكسین در بازار عرضه می‌شوند، این آمپول‌ها 4 نوع اصلی دارند كه شامل داروی آلرگان تولید كشورهای آمریكای شمالی، دیسپورت(Dysport) تولید كشور انگلیس، مایوپلات و نوروپلات ایرلندی و داروی سنتز شده آگزمین تولیدشده در كشور آلمان است.

وی اضافه كرد: در ایران فقط داروی دیسپورت مجوز وزارت بهداشت را دارد و به طور قانونی وارد كشور می‌شود و بقیه این داروها بدون مجوز وزارت بهداشت و بدون استفاده از زنجیره سرد انتقال و به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند و مصرف آن‌ها عوارض جدی دارد.

دولتی گفت: از آن بدتر داروهایی است كه كلاً به صورت تقلبی تولید می‌شوند و معلوم نیست در كجا و تحت چه مجوزی تولید شده و وارد بازار می‌شوند، 4 نوع از این آمپول‌های تقلبی با نام‌های amazing ،‌novotox ultra ،‌canitax و linurase اكنون به وفور در بازار ایران وجود دارند و به خصوص در شهرستان‌ها به علت قیمت پائین‌تر برای زیبایی و رفع چین و چروك به خصوص در ناحیه صورت و بالای ابرو استفاده می‌شوند.

وی افزود: برخی از این داروهای تقلبی اصلاً حاوی مواد مؤثره نیستند و برخی دیگر از آن‌ها حتی حاوی مواد سمی‌هستند كه در مواردی حتی تزریق آن‌ها مرگ ناگهانی افراد را در پی داشته است و در اكثر موارد عوارض شدیدی از جمله فلج شدن را برای مصرف كنندگان این آمپول‌ها به همراه داشته است.

رئیس مركز تحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشكی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به كاربرد بیش از حد از لیزر برای درمان بیماری‌های پوستی اشاره كرد و گفت: لیزر یك ابزار در دست پزشك برای درمان بیماری‌هاست اما اكنون با تبلیغات غیرواقعی این وسیله به عنوان یك معجزه گر در رفع ناراحتی‌های پوستی معرفی شده است كه این طور نیست و امروزه بسیاری از پزشكان از این وسیله برای كارهای ساده‌ای مانند برداشتن یك زگیل یا خال كه با راحتی با روش‌های بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر امكان‌پذیر است از لیزر استفاد می‌كنند كه هیچ ضرورتی ندارد.

دولتی گفت: تخلف آشكار دیگری كه متأسفانه در كشور ما به وفور مشاهده می‌شود، مراكز متعدد پیوند مو هستند كه بدون این كه صلاحیت لازم را برای این كار داشته باشند، فعالیت و تبلیغ می‌كنند، پیوند مو یك كار تخصصی پزشكی است و حتماً باید توسط متخصص كه دوره این كار را دیده باشد انجام شود، در بسیاری از كشورها پیوند مو یك تخصص جداگانه و صاحب برد مجزاست اما در كشور ما هر كس به خود اجازه می‌دهد در این عرصه وارد شود و متأسفانه نظارت درستی نیز بر این مراكز كه در داخل و خارج تبلیغ می‌كنند، وجود ندارد.

وی گفت: برای رفع این مشكلات لازم است انجمن‌های پزشكی كه تخصص، توان و صلاحیت لازم را دارند، وارد عرصه نظارت بر مراكز تخصصی شوند و من می‌دانم كه وزیر بهداشت نیز بسیار به این كار تمایل دارد به همین علت انجمن پوست ایران به عنوان نخستین داوطلب این نظارت كه با نظارت عالی وزارت بهداشت همراه خواهد بود داوطلب شده است كه امیدواریم این كار با تصویب وزارت بهداشت عملی شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: فردا نیوز