استفاده از میوه برای کاهش وزن به جای غلات و جانشینان آن باوری اشتباه است در عین حال مصرف میوه در برنامه غذایی روزانه ضروری است.


یک متخصص تغذیه گفت: استفاده از میوه برای کاهش وزن به جای غلات و جانشینان آن باوری اشتباه است در عین حال مصرف میوه در برنامه غذایی روزانه ضروری است.


پریسا زاهدی در گفتگو با مهر در کرج اظهار داشت: بعضی افراد در رژیم خود برای کاهش وزن از مقداری میوه استفاده می‌کنند که این باور اشتباه است زیرا هر واحد میوه 60 کالری تولید می‌‌کند در حالیکه غلات و مواد غذایی جانشین آن 80 کالری در بدن ایجاد می‌کند.

وی افزود: میوه ‌ها و سبزیجات حاوی آب فراوان، مواد مغذی و انواع ویتامین هستند و هر واحد میوه 15 گرم کربوهیدرات، 60 کیلوکالری انرژی و هر واحد سبزی پنج گرم کربوهیدرات، دو گرم پروتئین و 25 کالری انرژی تولید می‌‌کند.

این کارشناس عنوان کرد: فیبر به عنوان ماده بسیار مهم در میوه ‌ها و سبزیجات است و مصرف آنها به لحاظ وجود فیبر و جلوگیری از نفوذ مواد سرطان زا به غشاء مخاطی روده از بسیاری از سرطانها‌ پیشگیری می‌کند.

زاهدی با اشاره به خواص فراوان فیبرها اظهارداشت: فیبرها به دو دسته محلول در آب و نامحلول دسته بندی می‌شوند ولی خاصیت فیبر محلول در آب که در سبزیجات تازه رویش پیدا کرده، سیب و مرکبات و آلو موجود است به دلیل کاهش کلسترول خون دارای اهمیت ویژه است.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: موادی چون ویتامین B4 ،B6 ،C ،E ،A، روی، سلنیوم و بتاکارتن که در میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شود دارای خاصیت آنتی اکسیدان هستند و از طرفی با توجه به اینکه بدن روزانه نیازمند مقداری ویتامین ث است، لازم است افراد از انواع مرکبات، گوجه فرنگی، انواع توت، طالبی، کلم و کاهو که حاوی این ویتامین هستند، استفاده کنند.

وی با اشاره به این که هر فرد حداقل یک روز در میان نیازمند ویتامین A است، توصیه کرد: تمام میوه‌های سبز و زرد رنگ حاوی بتاکاروتن هستند و بر این اساس هر فرد می‌‌تواند به منظور تامین ویتامین A بدن از این میوه ها و سبزیجات استفاده کند.

زاهدی بیان داشت: میوه‌های چون گلابی، سیب، پرتقال، انگور، هلو، آلو، کیوی، هنداونه و خربزه سبب افزایش آنتی اکسیدانها و مقابله با استرس می‌ شوند و وجود آنتی اکسیدانهای پلی فنولیکدر انار سبب کاهش بیماریهای قلبی و عروقی می‌ شود.

این کارشناس توصیه کرد: افراد نباید آبمیوه های صنعتی را جایگزین میوه طبیعی نمایند زیرا میوه طبیعی دارای فیبر بوده که برای سلامتی بسیار مفید است و از سوی دیگر آب میوه های صنعتی کالری بالاتری را در افراد ایجاد می‌‌کنند.
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:سلامت نیوز