ورزش منظم مانند ورزش‌های صبحگاهی، پياده‌روی و شنا در جلوگيری از بروز ديسك كمر مناسب است؛ چرا كه اين ورزش‌ها به تقويت عضلات كمر و پشت كمك مي‌كند.


یك جراح مغز و اعصاب گفت: ورزش منظم مانند ورزش‌های صبحگاهی، پیاده‌روی و شنا در جلوگیری از بروز دیسك كمر مناسب است؛ چرا كه این ورزش‌ها به تقویت عضلات كمر و پشت كمك می‌كند.


دكتر تورج یزدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه 80 درصد افراد در زندگی خود دچار كمر درد می‌شوند، اظهار كرد: در هر لحظه از زمان حدود 20 درصد افراد كمر درد دارند كه مبین شیوع این عارضه بسیار بالا است.

وی با اشاره به این كه شایع‌ترین علت قابل تشخیص كمر درد دیسك كمر است، گفت:‌ كمردرد شایع‌ترین شكایات بیمارانی است كه در امریكا به پزشك مراجعه می‌كنند و به عبارتی ششمین عامل روز تخت بیمارستانی كمر درد محسوب می‌شود.

وی كمر درد را گران‌ترین بیماری افراد بالغ عنوان كرد و افزود: این بیماری زیان اقتصادی بسیاری اعم از دست دادن ساعات كاری و غیره را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

دكتر یزدی با بیان اینكه علت‌های متفاوتی برای كمر درد وجود دارد، خاطرنشان كرد: این علل ممكن است خارج از ستون فقرات و حتی علت‌هایی باشد كه منشا ستون فقرات و شامل صدمات استخوانی و تومورها باشند.

وی تصریح كرد: ستون فقرات از یك سری مهره‌ها تشكیل شده است كه از نظر آناتومیك شامل 3 قسمت مهره‌های گردنی (7 مهره)، مهره‌های پشت (12 مهره) و 5 مهره كمر می‌باشد.

عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشكی یزد یادآور شد: ‌از آنجا كه مهره‌های گردن و كمر بیشترین حركت را دارند بنابراین به صورت خود به خودی گردن و كمر عمده‌ترین دیسك‌ها را تشكیل می‌دهند و در 2 مهره پایین كمر و 3 مهره گردن كه بیشترین حركت را دارند صدمه بیشتری به آنها وارد می‌شود.

وی متذكر شد: یك دیسك دارای یك قسمت بیرونی شامل الیاف فیبروز و یك هسته ژلاتینی مركزی است كه این هسته ژلاتینی خاصیت خون رسانی در بالغین را ندارد و با افزایش سن، آب داخل آن كم می‌شود و در نتیجه در MRI رنگ دیسك را سیاه‌تر نشان می‌دهد. این عارضه كاملا طبیعی بوده و در اثر افزایش سن به این شكل در آمده است كه هیچ جای نگرانی نیست؛ چرا كه بعضا برخی براین باورند كه این رنگ سیاه دیسك خطرناك بوده و باید سریعا عمل جراحی بر روی آن صورت گیرد.

دكتر یزدی ضمن اشاره به وظیفه دیسك گفت: دیسك بصورت بالشتك بین دو مهره عمل می‌كند و ضربات وارده را با حالتی بالشتكی كه دارد بین ستون فقرات پخش می‌كند بنابراین هر چه درتعادل دیسك اختلال بوجود آید و به قسمت ژلاتینی فشار وارد شود باعث می‌شود الیاف نتوانند هسته ژلاتینی را در خود نگه دارند و در نتیجه دیسك به سمت بیرون برجسته می‌شود. در نهایت بیماران بطور طبیعی با علامت دردهای تیر كشنده از ناحیه كمر به سمت لگن، پا و اندام تحتانی به پزشك مراجعه می‌كنند. این درد از نظر پزشكی درد مكانیكال بوده كه در زمان خوابیدن، راه رفتن و ایستادن بروز می‌كند.

وی گفت: فشاری كه هنگام نشستن به كمر وارد می‌شود برابر فشاری است كه هنگام ایستادن به مهره‌های كمر وارد می‌شود.

دكتر یزدی یادآور شد: از آنجا كه درد دیسك كمر درد مطلقی نیست بنابراین در اكثر موارد در بیماران اختلال حس در پا ایجاد می‌شود و بیماران از سوزن سوزن، گزگز، مور مور و سرمای غیرعادی در پا شكایت دارند.

وی اضافه كرد:‌ این بیماران به لحاظ كاهش قدرت پا و اختلال حس پا نمی‌توانند در قسمت مچ پا به سمت بالا حركت كرده لذا توصیه می‌شود به محض مشاهده اختلال در قدرت پا به پزشك مراجعه نمایند؛ چرا كه این علامت خطرناكی است و باید كمتر از 24 ساعت عمل جراحی صورت گیرد كه درغیر این صورت بیمار بهبود نمی‌یابد.

وی استراحت را اولین گام در درمان دیسك كمر عنوان كرد و افزود: این بیماران باید چند روز به صورت مطلق همراه با مصرف دارو استراحت كنند.

وی توصیه كرد: بعضا بیماران به منظور درمان از مصرف داروهای مسكن و ضد التهاب اجتناب می‌كنند در حالی كه باید جهت كاهش دردهای عصبی و بهبودی سریع‌تر و كامل‌تر از این داروها استفاده شود.

این متخصص بهبود نیافتن دیسك با استراحت، شروع شدن كمر درد بلافاصله با آغاز فعالیت روزانه پس از استراحت،‌ اختلال در حركت پا و قدرت عضلانی اندام تحتانی را از موارد نیازمند عمل جراحی عنوان كرد.

وی یادآور شد:‌ بعضا گاهی دیسك‌ها به جای بیرون زدگی جانبی به سمت مركز زده شده و سبب فشار به نخاع می‌شود كه می‌تواند بدترین عوارض را كه باعث عدم كنترل ادرار و مدفوع می‌شود را در پی داشته باشد در نتیجه این عارضه اورژانسی بوده و باید سریعا تحت عمل جراحی صورت گیرد.

وی MRI را بهترین وسیله تشخیص دیسك عنوان كرد و گفت: از آنجا كه MRI برای بیماران پرهزینه است بنابراین كمتر برای بیماران تجویز می‌شود.

وی درباره جایگزینی دیسك پس از خارج كردن آن اظهار كرد: در دیسك‌های گردن سابقا قسمتی از استخوان لگن قرار داده می‌شد اما در حال حاضر مواد مصنوعی جایگزین دیسك می‌شود. از سوی دیگر، در دیسك كمر بطور معمول این كار انجام نمی‌شود چرا كه تمام دیسك كمر تخلیه نمی‌شود و مهمتر آن كه تخلیه تمام دیسك لازم نیست.

وی استعمال سیگار و برخی مشاغل را از عوامل تاثیر گذار در بروز دیسك دانست و توصیه كرد: ورزش مرتب و منظم مانند ورزش‌های صبحگاهی، پیاده روی و شنا در جلوگیری از بروز دیسك كمر مناسب است؛ چرا كه این ورزشها به تقویت عضلات كمر و پشت كمك می‌كند.

وی استفاده از صندلی مناسب در محیط كار و استفاده صحیح هنگام بلند كردن اجسام سنگین را از توصیه‌های بهداشتی به منظور كاهش بروز دیسك كمر برشمرد.

این جراح مغز و اعصاب در پایان با بیان این كه دیسك‌ بیشتر در دهه چهل زندگی بروز می‌كند، گفت: ‌مردان به لحاظ فشارهای بدنی بیشتر در معرض خطر دیسك كمر قرار دارند، بنابراین باید توصیه‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:سلامت نیوز