دانشمندان مي‌گويند؛ ويتامين C براي توليد اسيد با مواد شيميايي سلولهاي سرطاني واكنش انجام مي‌دهد. تزريق ويتامين C مي‌تواند اندازه....



 
دانشمندان آمریكایی ادعا كرده‌اند كه تزریق دوز بالای ویتامین C در كاهش سرعت پیشرفت سرطان موثر است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ‌این دانشمندان می‌گویند؛ ویتامین C برای تولید اسید با مواد شیمیایی سلولهای سرطانی واكنش انجام می‌دهد.

در این تحقیقات معلوم شد كه تزریق ویتامین C می‌تواند اندازه تومورهای مغزی، تخمدان و پانكراس (لوزالمعده) را در موشهای آزمایشگاهی تا 50 درصد كاهش دهد.

نتایج این مطالعه در مجله «پیشرفتهای آكادمی‌ملی علوم» منتشر شده است. مركز تحقیقات سرطان انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام كرد كه بر اساس نتایج سایر مطالعات، دوز بالای ویتامین C‌ درواقع در درمان سرطان مانند یك میانجی عمل می‌كند.

دكتر آلیسون رز از این مركز تحقیقاتی می‌گوید: نتایج بدست آمده امیدوار كننده هستند اما هنوز در مراحل بسیار ابتدایی آزمایشات هستیم و این مطالعات شامل تحقیقات روی رشد سلولها در شرایط آزمایشگاهی و موش‌ها می‌شوند.

اما درعین بررسی‌های قبلی كه از سوی تیم تحقیقاتی انستیتو ملی سلامت در مریلند انجام گرفته بود نشان داده است كه ویتامین C كه اسكوربیت نیز نامیده می‌شود می‌تواند سلولهای سرطانی را در آزمایشگاه نابود كند.

پس از نتایج موفقیت آمیز مطالعات آزمایشگاهی هم اكنون دانشمندان تصمیم دارند كه این شیوه درمان را برای كاربردهای انسانی در سطحی مشابه مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.

از آنجا كه دستگاه گوارش بدن بیش از یك مقدار مشخص این ویتامین را در هنگام مصرف خوراكی جذب نمی‌كند، لذا دوز به كار رفته در این روش كه بیش از چهار گرم در ازای هر كیلوگرم از وزن بدن است، بسیار بیشتر از مقداری است كه از رژیم غذایی یا قرص‌های ویتامین C به بدن می‌رسد.

این موش‌های آزمایشگاهی طوری پرورش یافتند كه سیستم ایمنی بدن آنها دچار نقص شد و سپس به آنها سلولهای سرطانی تزریق كردند. در نتیجه تومورهای سرطانی در این موشها به سرعت رشد كردند. سپس ویتامین‌ C به حفره شكمی‌موشها تزریق شد.

پس از تزریق ویتامین، رشد و وزن تومورها در موشها بین 41 تا 53 درصد كاهش یافت در حالی كه در موشهای درمان نشده سرطان به سرعت پیشرفت كرد و تمام بدن جانور را گرفت در حالی كه این سرعت پیشرفت سرطان در موشهایی كه ویتامین C به آنها تزریق شده بود، هرگز مشاهده نشد.

علت تاثیر این روش درمان آن است كه یك سلول تومور به لحاظ شیمیایی با یك سلول سالم فرق دارد.

به گفته متخصصان، ویتامین C با این تركیب شیمیایی واكنش نشان می‌هد و در نتیجه مقدار كافی پیروكسید هیدروژن برای نابود كردن سلولهای سرطانی تولید می‌كند اما درعین حال آسیبی به سلولهای سالم نمی‌رساند.

با وجود این نتایج دكتر رز تاكید می‌كند كه بیش از استفاده گسترده از این روش، آزمایشات بیشتری باید انجام گیرد چرا كه هنوز مدركی علمی‌در مورد آزمایشات كلینیكی روش جدید روی نمونه‌های انسانی وجود ندارد.
 
 
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health