محققان می گويند؛ آنچه بيشتر شگفتی آنها را برانگيخته اين است كه سير در اين زمينه با تاثيری معجزه آسا می‌تواند به اندازه يك دارو موثر و مفيد باشد.



 
پژوهشگران در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند كه مصرف روزانه سیر در كاهش فشار خون نقش بسزایی دارد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، ‌این محققان می‌گویند؛ آنچه بیشتر شگفتی آنها را برانگیخته این است كه سیر در این زمینه با تاثیری معجزه آسا می‌تواند به اندازه یك دارو موثر و مفید باشد.

این كشف تازه بدان معنی است كه در دسترس بودن مكمل‌های سیر به صورت تجویز بدون نیاز به نسخه پزشك می‌تواند به نجات جان عده زیادی از بیماران كمك كند.

تحقیقات نشان می‌دهد كه فشار خون بالا عامل حداقل 40 درصد از 150 هزار مورد بروز سكته مغزی در سال و ده‌ها هزار مورد حمله قلبی است.

اما در این تحقیقات تازه معلوم شد؛ افرادی كه گرفتار فشار خون بالا هستند از زمانی كه به طور روزانه و به مدت پنج ماه متوالی از مكمل‌های سیر استفاده كردند فشار خون آنها به میزان قابل توجهی كاهش پیدا كرد.

به گفته محققان؛ حتی در برخی از موارد این كاهش فشار خون در بیماران به اندازه استفاده از داروهایی چون «متوقف كننده‌های بتا» و «بازدارنده‌های ACE» تاثیر گزار بوده است.

اما پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند كه آیا مصرف مكمل‌های سیر اگر طی سالهای زیاد صورت گیرد باز هم می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد؟ آنها هم اكنون در تلاش برای كشف پاسخ این سوال هستند تا مطمئن شوند كه آیا از این گیاه می‌توانند بعنوان داروی تجویزی برای سالهای متمادی استفاده كنند.

دكتر تیم چیكو، متخصص قلب و عضو هیات علمی‌مركز ژنتیك رشد و بیوپزشكی در دانشگاه شیفلد دراین باره می‌گوید: من تصور می‌كنم كه این تحقیقات به دلیل نشان دادن تاثیر فوق العاده سیر در كاهش فشار خون بسیار جالب هستند. در این پژوهش معلوم شد كه تاثیر سیر جزئی و پیش پا افتاده نبوده بلكه می‌تواند با داروهای كاهش فشار خون برابری كند.

به علاوه آنچه بیشتر حائز اهمیت است این است كه مصرف سیر در كنار سایر فاكتورهای مربوط به نحوه زندگی مانند كمتر خوردن گوشت قرمز، مصرف كمتر نمك و ورزش بیشتر و حتی ادامه مصرف داروهای فشار خونی، ‌اثر سوء یا آسیبی در پی نخواهد داشت.
 
 
گردآوری :گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health