بسياری از مادران شاغل که صاحب فرزند می شوند علاقمندند که کودک خود را با شير خود تغذيه کنند و برای اجرای موفق اين خواسته دنبال راهکارهای مناسب می گردند .
 
 
 
بسیاری از مادران شاغل که صاحب فرزند می‌شوند علاقمندند که کودک خود را با شیر خود تغذیه کنند و برای اجرای موفق این خواسته دنبال راهکارهای مناسب می‌گردند .
خوشبختانه طبق قانونی در مجلس شورای اسلامی‌که در ماههای پایانی سال 86 به تصویب رسید ، مرخصی دوران شیردهی مادران از چهار ماه به شش ماه افزایش یافت ، یعنی مدتی که نوزاد باید بر اساس استانداردهای تعریف شده ، فقط با شیر مادر تغذیه شود اما پس از آن اغلب مادران شاغل تمایل دارند طبق سفارش منابع دینی و بر اساس اطلاع رسانی های پزشکی ، تا دو سالگی به کودک خود شیر دهند .
پزشکان می‌گویند بهترین روش در این مدت دوشیدن شیر در ساعتهایی از شبانه روز است که کودک در خواب است و مادر در آرامش می‌تواند شیر اضافی خود را برای کودک ذخیره کند تا در ساعاتی که از فرزند خود جداست ، کسی که از کودک مراقبت می‌کند ، این شیر را به او بخوراند .
دقت کنید که شیر مادر بر اساس نظام عرضه و تقاضا در بدن زن تولید می‌شود ، به این معنی که هر چه کودک از سینه مادر شیر بنوشد یا هر چه که مادر شیر خود را بدوشد ، این شیر بیشتر می‌شود .
برای بدست آمدن مقدار مناسب شیر بهتر است دوشیدن شیر زمانی صورت گیرد كه سینه ها پر از شیر است که معمولا بهترین زمان ان صبح هاست .
استراحت مادر به مدت 10تا20 دقیقه قبل از دوشیدن شیر ، خوردن مایعات مانند یك لیوان شیر ، آب میوه یا چای كمرنگ می‌تواند كمك موثری باشد ، البته مایعات گرم بیشتر از مایعات سرد به تولید شیر كمك می‌كند .
دوشیدن شیر با دست بهترین روش دوشیدن است و به پمپ های دستی ترجیح دارد . شستن دستها با صابون و شستن سینه با آب ساده قبل از شیردهی توصیه می‌شود .
بهتر است مادران در موقع دوشیدن شیر در محیطی آرام و ساكت و به دور از اضطراب و فشارهای عصبی ، در وضعیتی راحت بنشینند و با فكر كردن به نوزاد ، نگاه كردن به او یا نشستن در كنار او یا با شنیدن صدای كودك ، به دوشیدن شیر مشغول شوند .
استفاده از حوله گرم و مرطوب به مدت 10تا15 دقیقه روی سینه قبل از شیردوشی یا حمام كردن با آب گرم به جاری شدن شیر كمك می‌كند .
بعضی از مادران در هر بار می‌توانند حدود نیم لیتر شیر جمع آوری کنند اما در اغلب موارد در هر نوبت حدود 200 تا 300 سی سی شیر جمع می‌شود .
مادر می‌تواند با نگهداری شیر جمع شده در ظروف پلاستیکی کوچک در فریزر ، شیر خود را حتی تا چهار ماه نگهداری کند ولی معمولا در نهایت اگر به کودک به طور مرتب شیر مادر داده شود ، هر ظرف شیر بیش از یک هفته در فریزر نمی‌ماند .
برای اطلاع از زمان نگهداری شیر در فریزر لازم است مادر بر روی هر ظرف کوچک تاریخ شیردهی خود را یادداشت کند تا هر بار به ترتیب از شیرهای قدیمی‌تر به جدیدتر برای تغذیه کودک استفاده کند .
در مواردی که شیر کمتری جمع می‌شود و برای استفاده روزانه کودک کافی است ، مادر می‌تواند شیر خود را در ظرفی در یخچال نگهداری کند . شیر در یخچال تا 48 ساعت سالم می‌ماند .
برای گرم کردن شیر فریز شده بهترین روش قرار دادن ظرف حاوی شیر در آب جوش و حرکت دادن ظرف است تا زمانی که شیر از حالت یخ زده خارج و حرارت آن مناسب شود .
برای تداوم تولید و ترشح شیر در سینه مادر بهترین روش نوشاندن این شیر به کودک بوسیله فنجان و قاشق چایخوری است زیرا در بیشتر موارد کودکان حتی پس از استفاده یک بار از شیشه شیر و پستانک دیگر سینه مادر خود را نخواهند گرفت و این امر موجب کاهش شیردهی و گاه توقف آن می‌شود .
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:www.iribnews.ir