عفونت‌های ادراری در زنان و دختران بیماری شایعی است به طوری كه20 درصد از آنان سالانه یك بار به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

 یك متخصص بیماریهای كلیوی گفت: عفونت‌های ادراری در زنان و دختران بیماری شایعی است به طوری كه20 درصد از آنان سالانه یك بار به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، دكتر فرخ لقا احمدی در حاشیه برگزاری كنگره عفونت‌های ادراری در بیماران كلیوی در جمع خبرنگاران افزود: نزدیك بودن دستگاه تناسلی زنان به دستگاه ادراری یكی از دلایل شایع‌تر عفونتهای ادراری در زنان است چرا كه باكتری زودتر وارد دستگاه ادرار آنان می‌شود. تماس جنسی و استفاده از قرص‌های ضد بارداری نیز از دیگر علل شیوع بیشتر عفونت‌های ادراری در زنان است.

وی با بیان اینكه زنان بیشتر دچار عفونت‌ مثانه می‌شوند، اظهار كرد: درد در ناحیه شكم، سوزش و تكرر ادرار و ادرار خونی از جمله علائم ابتلا به عفونت مثانه است. این نوع بیماران بهتر به درمان جواب می‌دهند و مدت زمان درمان آنها كوتاه‌تر است.

این متخصص بیماری‌های كلیوی درباره علل ابتلای زنان مسن به عفونتهای ادراری گفت: زنان در سن یائسگی با كاهش استروژن مواجه می‌شوند و سیستم دفاعی آنها ضعیف‌تر می‌شود در نتیجه ممكن است به عفونت‌های ادراری دچار ‌شوند.

احمدی افزود: ممكن است زنان به عفونت كلیه نیز دچار شوند كه این بیماری خطرناك‌تر از عفونت مثانه است و از جمله علائم آن درد در ناحیه پهلو، سوزش ادرار و تب است و ممكن است حتی بیمار نیاز به بستری شدن پیدا كند.
وی درباره راههای پیشگیری زنان از ابتلا به عفونت‌های ادراری گفت: مصرف مایعات كافی، تخلیه ادرار به ویژه پس از تماس جنسی، پیشگیری از تروما، استفاده از تركیبات گیاهی «قره قاط كوهستانی» به ویژه برای بیمارانی كه دچار حملات مكرر عفونت‌های ادراری می‌شوند، توصیه می‌شود. علاوه بر آن لازم است زنان مسن از استروژن استفاده كنند.
احمدی افزود: پیشگیری از عفونت‌های ادراری در بیمارانی كه به طور مكرر دچار این بیماری می‌شوند با مصرف شش ماه تا یكسال آنتی بیوتیك‌ها با حداقل دوز انجام می‌شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه عفونت‌های ادراری در یك درصد مردان جهان شایع است، اظهار كرد: مردان معمولا كمتر دچار عفونت‌های ادراری می‌شوند اما بیماری آنها در صورت ابتلا جدی‌تر است. پروستات در مردان مسن باعث انسداد راه ادراری می‌شود و زمینه ابتلا به عفونت‌های ادراری را فراهم می‌كند.
احمدی در ادامه درباره بیماران پیوندی كه دچارعفونت‌های ادراری می‌شوند، اظهار كرد: سیستم دفاعی این بیماران به علت مصرف داروهای خاص ضعیف می‌شود. بنابراین مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها می‌شوند. این بیماران ممكن است مانند افراد عادی دچار عفونت‌هایی مانند پولیوما ویروس (BK) و سیتومگال ویروس (CMV) شوند.
وی افزود: علائم ابتلا به بیماران پیوندی به عفونت‌ها متفاوت است و از جمله این علائم به گلودرد می‌توان اشاره كرد اما گاهی اوقات برخی از اندام‌ها مانند ریه، دستگاه گوارش و قلب دچارعفونت می‌شود و اگر ابتلای این بیماران به چنین عفونت‌هایی به موقع تشخیص داده نشود به مرگ بیمار می‌انجامد.
احمدی تاكید كرد: اگر عفونت‌های ادراری در بیماران پیوندی با ریسك بالا پیشگیری نشود تا 80 درصد ممكن است كه آنان دچار این بیماری شوند.
این متخصص بیماری‌های كلیوی با اشاره به علائم رد پیوند بیماران كلیوی گفت: احساس درد درناحیه كلیه پیوندی، درد و خونریزیهای گوارشی می‌تواند علائم رد پیوند باشند.
وی تاكید كرد: اگرچه ابتلا به عفونت‌های ادراری می‌تواند به عنوان یك بیماری معمولی در افراد عادی تلقی شود اما این بیماری برای بیماران پیوندی خطر جدی به همراه دارد. عفونتهای باكتریایی در مراحل اول پیوند كلیه شایع هستند كه از جمله علائم آن می‌توان به سوزش ادرار و خونی شدن ادرار اشاره كرد.
احمدی در پایان گفت: عفونت‌های ادراری در بیماران پیوندی باید حتما درمان شود چون در غیر این صورت امكان دارد بدن بیمار عضو پیوندی را پس بزند.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir

مطالب پیشنهادی :
چگونه از روی ادرار متوجه سلامتی خود میشویم؟
سوزش ادرار در خانم ها
علایم عفونت های ادراری در خانم ها
دوران بارداری و عفونت ادراری
پیشگیری از عفونتهای ادراری و تناسلی