19 ساله هستم. 2 سال است ازدواج کرده‌ام. به تشخیص متخصص زنان، تنبلی تخمدان دارم. آیا این مشکل به نازایی، آن هم در این سن کم ‌منجر خواهد شد؟
 
این پرسش یکی از خوانندگان سلامت، باعث شد یادداشتی درمورد آنچه بین مردم به «تنبلی تخمدان‌ها» معروف است، بنویسم.

از نظر علمی، اصطلاحی به عنوان «تنبلی تخمدان‌ها» نداریم. ممکن‌است تخمدان‌ها خیلی زودتر از سن یائسگی به دلایل متعدد کلا از کار بیفتند که در این صورت عادت ماهیانه قطع خواهدشد و آزمایش‌های هورمونی این مشکل را به‌طور دقیق نشان می‌دهند.
در این ‌موارد اگر خانم ازدواج کرده باشد، بارداری از طریق تخمک اهدایی ممکن خواهدبود، اما گاهی تخمدان‌ها از کار نیفتاده و سالم هستند ولی فرمان‌های مغز به دلایلی به تخمدان‌ها نمی‌رسند و تخمدانها کار نمی‌کنند.

در این موارد با تحریک تخمدان‌ها به‌وسیله داروهایی که شبیه هورمون‌های مغزی هستند، درمان را شروع می‌کنیم و در بیشتر موارد تخمدان‌ها به‌کار می‌افتند و بارداری صورت می‌گیرد. در حالت سوم که از همه موارد دیگر شایع‌تر است، اختلال در عملکرد تخمدان وجود دارد و به اصطلاح علمی، «تخمدان‌ پلی‌کیستیک» است. البته کیست‌های بزرگ به آن شکل که بیماران تصور می‌کنند، نیست بلکه فولیکول‌هایی که تخمک آنها آزاد نشده و حدود 10 تا 20 میلی‌متر هستند، وجود دارد.

بیشتر این موارد که مردم آنها را تنبلی تخمدان می‌نامند، باعث ناباروری شخص می‌شود اما درمانش از موارد دیگر نازایی ساده‌تر است. داروهای بسیاری برای درمان این مشکل، چه حل اختلالات عادات ماهیانه و چه نازایی، وجود دارد. این اختلال به طور معمول از سنین بلوغ تا حدود 35 سالگی بیشتر دیده می‌شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir

مطالب پیشنهادی :
کیست تخمدان به سراغ چه زنانی می رود؟
کیستهای تخمدان؛ عوامل، علائم و درمان
تخمدان هایی که باعث نازایی می شوند را می شناسید؟
تفاوت میان تنبلی تخمدان و تخمدان پلیکیستیک در چیست؟
كیست تخمدان ، ترس ندارد