زنان باید هر ماه پس از پایان عادت ماهیانه سینه خود را معاینه كنند و در صورت احساس هر گونه توده جدید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنند...


یک متخصص جراحی سرطان پستان با بیان این که زنان باید از سن 35 سالگی سالانه توسط متخصص معاینه شوند گفت: تشخیص و درمان موفق سرطان پستان مستلزم مراجعه به موقع به پزشک است.

دكتر نسرین السادات علوی، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان این که مراجعه به موقع نزد متخصص و تشخیص زودهنگام نقش مهم و کلیدی در درمان موفقیت آمیز سرطان پستان دارد، اظهار داشت: در مواردی كه توده كوچك تر از یك سانتی متر باشد، با انجام عمل جراحی و در مان های لازم بیمار به زندگی عادی بازگشته و طول عمر طبیعی خواهد داشت.

این متخصص جراحی پستان با اشاره به وضعیت توده های بزرگ در پستان و مشکل تر شدن درمان افزود: اگر توده به غدد لنفاوی و نواحی دیگر گسترش یابد درمان مشكل تر می‌شود ولی با گسترش علم و درمان های مناسب و جدید در مراحل پیشرفته نیز امکان موفقیت در درمان بسیار بالا خواهد بود.

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران با اشاره به این كه یكی از عمده ترین نگرانی بیماران از دست دادن بافت پستان است، گفت: در حال حاضر با درمان‌های جدید می توان با انجام جراحی كوچك، توده را برداشته و بافت پستان را حفظ كرد.

علوی با تاكید بر اهمیت معاینات ماهیانه در تشخیص زود هنگام سرطان پستان گفت: زنان باید هر ماه پس از پایان عادت ماهیانه سینه خود را معاینه كنند و در صورت احساس هر گونه توده جدید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنند.

این متخصص جراحی پستان در ادامه افزود: از سن 35 سالگی باید معاینه سالیانه توسط پزشك انجام شود تا در صورت وجود توده مشكوك سریعا اقدامات لازم انجام گیرد.

علوی با اشاره به حساسیت بالای ماموگرافی در تشخیص ضایعات بسیار كوچك گفت: پس از سن 40 سالگی بنابر تشخیص پزشك هر یك تا دو سال یكبار ماموگرافی انجام می شود كه با استفاده از این روش توده‌های بسیار كوچك نیز تشخیص داده می شوند.

این متخصص جراحی سرطان پستان در ادامه خاطرنشان كرد: سن شروع اولین ماموگرافی، با توجه به وضعیت بیمار و سابقه خانوادگی سرطان پستان و شرح حال و معاینه پزشك متغیر است.

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه شایع ترین سن ابتلا به سرطان پستان 45 تا 55 سالگی است، گفت: سن ابتلا به این نوع سرطان در كشور كاهش یافته، لذا با توجه به اینكه در سن پایین به دلیل جوان بودن سلول ها رشد تومورها خصوصا پیشرفت تومور نوع بدخیم سریع تر است، باید در صورت وجود هر نوع توده مشكوك سریعا به پزشك مراجعه کرد.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir

مطالب پیشنهادی :
فاوت میان تنبلی تخمدان و تخمدان پلیکیستیک در چیست؟
کیست تخمدان به سراغ چه زنانی می رود؟
کیستهای تخمدان؛ عوامل، علائم و درمان
تخمدان هایی که باعث نازایی می شوند را می شناسید؟
سوال یکی از کاربران سلامت : به تنبلی تخمدان مبتلا شده ام؟