بر اساس گزارش سایت اینترنتی هلت دی‌نیوز، این كارشناسان فهرستی از فاكتور‌هایی را منتشر كرده‌اند كه عوامل موثر در ریزش مو هستند. این عوامل عبارتند از...

 

اكثر مردها و بسیاری از زنان با بالا رفتن سن دچار ریزش مو می‌شوند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، كارشناسان كتابخانه‌ ملی پزشكی آمریكا می‌گویند: علل ریزش مو می‌تواند به افزایش سن، عوامل وراثتی و یا تغییرات هورمونی مربوط باشد. البته ریزش‌ ناگهانی موها اغلب ناشی از عوامل مختلفی شامل استرس جسمی یا احساسی است.

 این عوامل عبارتند از:

ـ ابتلا به یك عفونت جدی یا تب شدید

ـ زایمان

ـ تجربه یك جراحی مهم و یا ابتلا به بیماری‌های جدی یا ناگهانی كه موجب از دست رفتن خون زیاد می‌شود .

ـ قرار گرفتن در معرض استرس شدید احساسی

ـ یك رژیم غذایی نامناسب بویژه اگر حاوی پروتئین اندك باشد

ـ مصرف داروهای خاص مانند داروهای ضد افسردگی یا برخی از داروهای قلب و قرص‌های ضد بارداری و یا مسكن‌های گروه NSAIDS

بنابراین گزارش، برخی از مواد غذایی تأثیر مهم و بیشتری در سلامت موها دارند. برای مثال پروتئین، اساس و پایه نیاز بافت‌های بدن مانند مو، ناخن و پوست است و در مواد غذایی مثل مرغ و ماهی و گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات و حبوبات به وفور یافت می‌شود. این ماده حیاتی در مواد نشاسته‌ای مثل نان، برنج، ماكارونی و حتی سبزی‌ها نیز به میزان كمی موجود است.

شیر و لبنیات هم منابع غنی از كلسیم، منیزیم و پروتئین هستند. همچنین مصرف ویتامین‌های گروه B یكی از راه‌های درمان ریزش مو است. منابع غذایی غنی از این ویتامین شامل جگر، موز، مغز آفتابگردان، ماهی‌، مرغ، جوانه گندم، آلوی خشك و غلات سبوس‌دار هستند.

آنتی‌ اكسیدان‌ها نیز در حفظ سلامت‌ موها بسیار موثر هستند كه بیشتر در سیب‌زمینی شیرین، هویج، اسفناج پخته، كدو، روی و سلنیوم یافت می‌شوند. بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها منابع غنی از آنتی‌اكسیدان‌ها هستند. آنتی‌اكسیدان‌ها مولكول‌هایی هستند كه اثر مخرب رادیكال‌های آزاد را در بدن خنثی می‌كنند و همچنین موجب ساخته شدن تارهای جدید مو و استحكام آن‌ها می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، اسید‌های چرب امگا ـ 3 و امگا ـ 6 نقش مهمی در حفظ سلامت مو و جلوگیری از خشكی، شكستگی، خارش و شوره سر و در نهایت پیشگیری از ریزش مو دارند.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir

مطالب پیشنهادی :
اسپری مو و هشدار به خانم های باردار!!
دانه ای جهت تقویت مو
درمان قطعی موهای زائد چیست ؟
رژیم غذایی طلایی برای زیبایی پوست و مو
عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو