بهترین كار این است كه حجاج اگر می‌توانند از منابع غذایی حاوی فیبر استفاده كنند. به اندازه كافی...


یك متخصص تغذیه اظهار كرد: «تخم كتان» یا «برزك»، خاكشیر، ماست و دوغ، منابع غذایی حاوی فیبر و نوشیدن آب به میزان كافی می‌تواند باعث رفع یبوست در سفر شود.

دكتر سید ضیاءالدین مظهری همزمان با فرا رسیدن ایام حج درباره بهداشت تغذیه‌ای در این سفر اظهار كرد: زائران خانه خدا در مصرف مواد غذایی زیاده روی نكنند چرا كه تجربه نشان داده است اغلب این افراد كه مراقب سلامتی خود هستند در ایام حج به علت پذیرایی‌هایی كه برایشان ترتیب داده می‌شود، در وعده‌های غذایی خود تعادل را در نظر نمی‌گیرند و زمانی كه برمی‌گردند هم اضافه وزن پیدا كرده‌اند و هم چربی خون، فشارخون و قندشان از كنترل خارج می‌شود.

وی افزود: البته اكنون موسم حج در فصل خوبی قرار گرفته و از میزان گرمای شدید كاسته شده است. اما زمانی كه زائران تشنه می‌شوند از نوشیدنی‌های مطمئن و سالم بهره‌ ببرند. به عنوان مثال نوشابه‌ها علاوه بر این كه قند بالایی دارند، ‌عطش را بیشتر می‌كنند و افزایش انرژی دریافتی و كاهش جذب مواد معدنی بویژه كلسیم در اثر استفاده از نوشابه‌ها اتفاق می‌افتد.

مظهری داشتن یك خواب كافی را بویژه برای كسانی كه زمینه بیماری دارند ضروری دانست و اظهار كرد: به عنوان مثال زائری كه درد زانو دارد، باید هم خواب كافی داشته باشد و هم استراحت تا فشار زیادی به اندام‌های آسیب پذیرش وارد نشود.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران، با بیان این مطلب كه یبوست، مبتلابه زیادی دارد، عنوان كرد: بهترین كار این است كه حجاج اگر می‌توانند از منابع غذایی حاوی فیبر استفاده كنند. به اندازه كافی آب بنوشند و تحریكات دفعی را سركوب نكنند. چون گاهی جلوگیری از دفع به علل مختلف می‌تواند باعث خشك شدن و چسبندگی روده شود.

وی افزود: از جمله موادی كه می‌تواند به این مسئله كمك كند «تخم كتان» یا «برزك» است كه می‌توانند خام آن را خیس كرده و به آش، سوپ و غذاهای دیگر اضافه كنند. همچنین می‌توانند مقداری سبوس گندم با خود داشته باشند و همراه هر وعده غذایی، یك قاشق مرباخوری خیس كرده آن را میل كنند و در طول روز چندین لیوان آب بنوشند كه هم انرژی ندارد و هم می‌تواند با جذب آب و ایجاد حجم در مواد دفعی مشكل یبوست را برطرف كند.

این متخصص تغذیه خاكشیر را هم در رفع مشكل یبوست موثر دانست و گفت: زوار می‌توانند خاكشیر همراه خود ببرند كه به هر لیوان آب خود، یك قاشق غذاخوری اضافه كنند. خاكشیر معمولا نه هضم می‌شود و نه جذب. اما دانه‌هایی دارد كه می‌تواند موجب ایجاد تحریك در مخاط روده شده و حركات روده‌ای را تسهیل كند.

وی ادامه داد: البته استفاده از ماست و دوغ هم می‌تواند در افزایش فعالیت و ضدعفونی كردن دستگاه گوارش موثر واقع شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir