حتی دانشمندان نیز بر این نوع از خواب به خاطر تاثیر مثبت آن بر روی قلب و مغز تاكید داشته اند، اما خواب نیمروزی چطور؟


 پیش از این و همواره بر خواب نیمروزی تاكید می‌شد و این خواب حتی از سوی حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع)نیر توصیه شده است.

حضرت رسول اكرم (ص) در باره خواب می‌فرمایند؛«خواب اول روز ، نادانی و خواب نیمروزی نعمت و خواب عصرگاهی،کم خردی است و خواب اول شب(بین دو نماز مغرب و عشاء) باعث محروم شدن از روزی می شود.)

درباره خواب قیلوله چندین روایت در جوامع روایى به نقل از پیامبر اكرم (ص)و معصومان به ما رسیده است.

در روایتى از امام صادق علیه السلام نقل شده است؛«مردى بادیه نشین نزد پیامبر آمد و گفت: اى رسول خدا، من مردى با حافظه قوى بودم و اكنون فراموش كار شده ام.

پیامبر به او گفت: شاید قبلاً به خواب قیلوله عادت داشته اى و آن را ترك كرده اى. بادیه نشین گفت: آرى همین طور است.

پیامبر به او فرمود: به عادت خودت و انجام خواب قیلوله برگرد، ان شاءاللّه حافظه تو دوباره برمى گردد.

همچنین،نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که یک ‌ساعت خواب بین روز می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.

متخصصان کالج آلگنی در پنسیلوانیا تاثیر چرت نیمروزی را روی بهبود وضعیت قلب و عروق پس از یک وضعیت استرس‌زا و پرتنش مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند کسانی که بین روز حداقل ۴۵ دقیقه خوابیده‌اند، میانگین فشار خونشان پس از یک تنش روانی، پایین‌تر است.

شبکه خبری ای‌بی‌سی پیش از این درباره‌ی این پژوهش گزارش داد ه بود؛ ساعات طولانی کاری، شیفت‌های کاری، افزایش اضطراب و استفاده بیشتر از اینترنت و تلویزیون به ویژه در ساعات پایانی شب همگی از ویژگی‌های زندگی در جامعه مدرن امروزی هستند که تاثیر چشمگیری روی کیفیت خواب شبانه دارند.

مطالعات روی ۸۵ دانشجوی سالم نشان داد که ۴۵ تا۶۰ دقیقه خواب بین روز ضمن پایین آوردن فشار خون تاثیر قابل توجهی روی کاهش تنش‌ها و استرس‌های روانی ناشی از این الگوی زندگی دارد و همچنین کیفیت خواب افراد را بهبود می‌بخشد.

این مطالعه در مجله بین‌المللی طب رفتاری منتشر شده است.

خواب نیمروزی، بهداشتی نیست

اما در همین حال یك متخصص مغز و اعصاب با بیان اینكه خواب نیمروزی، اصولا از نظر علم پزشكی بهداشتی نیست، عنوان كرد؛ خواب نیمروزی را حتی برای تقویت حافظه نیز توصیه نمی‌كنیم.

دكتر فرامرز امیری درگفت‌وگو با ایسنا افزود: خواب نیمروزی سبب افزایش مرگ و میر، سكته‌های قلبی و سكته‌های مغزی می‌شود.

وی ضمن بیان این مطلب كه اگر بناست افراد در میان روز، تجدید قوا كنند نباید این میزان استراحت به بیش از 15دقیقه برسد، اظهار كرد: اگر به انجام فعالیتی چون درس خواندن مشغول هستید، این استراحت الزاما به معنای عدم فعالیت و خوابیدن نیست، یك پیاده‌روی ساده و یا گوش دادن به یك موسیقی هم می‌تواند به عنوان استراحت ذهن در فواصل درس خواندن مفید واقع شود. زیرا مطالعه ممتد نیز موجب افت كاركرد مغز می‌شود.

امیری با اشاره به این‌كه خواب نیمروزی در علم پزشكی امروز، خواب مضر محسوب می‌شود، اظهار كرد: تغییراتی در حین خواب در بدن انسان ایجاد می‌شود كه اگر آن تغییرات در روز رخ بدهد این مسئله به ضرر بدن است و برای عروق مغز اثر مخرب دارد و فرد را مستعد ابتلا به سكته‌های قلبی و مغزی می‌كند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: كسی هم كه كمبود خواب شبانه دارد بهتر است مشكل خوابش را حل كند نه اینكه بخواهد آن را با خواب بعدازظهر جبران نماید. خواب نیمروزی نه تنها باعث می‌شود كاركرد مغزی افت كند بلكه فرد زمان مفید زندگی‌اش را نیز از دست می‌دهد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
آیا میخواهید خواب بهتری داشته باشید؟
اندر فواید خواب بعدازظهر !
آیا کم خواب هستید؟
9 نکـتـه درباره خـواب نـوزادان
روانشناسی جالبی درباره ی خواب دیدن