آیا ویتامینی که علیه بیماری های عفونی عمل می کند را می شناسید؟
 

 سلول‌های مربوط به لثه دندان كه به شكل آزمایشگاهی رشد یافته و در معرض ویتامین D قرار گرفتند، توانستند میزان تولید یك نوع آنتی‌بیوتیك درونی را افزایش دهند و در مقایسه با سلول‌هایی كه ویتامین D به آنها افزوده نشده بود، باكتری‌های بیشتری را از بین ببرند.

در این تحقیق كه در مجله «ایمنی و آلودگی» به چاپ رسیده، محققان پیشنهاد می‌كنند مصرف ویتامین D می‌تواند لثه‌ها را از عفونت‌های باكتریایی كه منجر به ورم و التهاب لثه و بافت‌های محافظ اطراف دندان می‌شود، در امان نگه دارد.

به طور میانگین 50 درصد از مردم مبتلا به عفونت لثه و بافت‌های محافظ اطراف دندان هستند كه یكی از دلایل اصلی از دست دادن دندان‌ها بوده و می‌تواند در بیماری‌های قلبی هم تاثیرگذار باشد.

طبق بررسی‌های انجام گرفته، اكثر مردم دچار كمبود‌ ویتامین D هستند. پس از كشف آزمایشگاهی مبنی بر این كه ویتامین D می‌تواند گلبول‌های سفید خون جهت تولید پروتئین‌های طبیعی با عملكرد آنتی‌بیوتیكی را تحریك كند، جیل دایموند از مدرسه دندانپزشكی نیوجرسی نشان داد ویتامین D سلول‌های ریه را بر تولید یك پروتئین طبیعی آنتی‌بیوتیك به نام LL-37 تحریك كند و باكتری‌های بیشتری را از بین ببرد.

این موضوع نشان می‌دهد كه ویتامین D می‌تواند به بیمارانی كه دچار فساد الیاف (فیبروز)‌ مثانه‌ای هستند، كمك كند.

دایموند پس از این كار و در تحقیقات بیشتر نشان داد كه ویتامین D همین اثر را روی سلول‌های مربوط به لثه دندان دارد.

با مطالعات بیشتر مشخص شد كه ویتامین D، سلول‌های لثه را تحریك به تولید پروتئین دیگری به نام TREM-1 می‌كند كه تاكنون به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته، اما تصور می‌شود كه گلبول‌های سفید آن را می‌سازند.

مطالعات جامع و درك بیشتر این كه ویتامین D چگونه این تنظیم را انجام می‌دهد، متخصصان را قادر خواهد ساخت تا در روش‌های درمانی از این ویتامین استفاده كنند.

جالب توجه اینجاست كه دایموند دریافت سلول‌های لثه و ریه ظاهرا می‌توانند شكل غیرفعال ویتامین D را به فعالیت وادار كنند. این به‌آن معناست كه در صورت اثبات این موضوع حتی می‌توان از ویتامین D به عنوان درمان موضعی استفاده كرد.

ویتامین D در سال‌های اخیر، موضوع داغ محافل تحقیقاتی بوده و مطالعات حاكی است ویتامین D علاوه بر بیماری‌های عفونی می‌تواند نقش حفاظتی در برابر بیماری‌‌های خودایمن (تولید پادتن‌های مضر در بدن)‌ و سرطان‌های مشخص داشته باشد.

دایموند پس از شروع مطالعاتش روی ویتامین D از آن به عنوان یك مكمل استفاده كرد. او می‌گوید طی 4 سال تنها یك بار دچار سرماخوردگی شد كه این سرماخوردگی تنها 3روز بیشتر طول نكشید.

كسانی هم كه این روش را انتخاب كردند، به نتایج مشابهی رسیدند. محققان در تلاشند بدانند كه این اتفاق چگونه صورت می‌پذیرد و چه بیماری‌های عفونی دیگری را می‌توان با استفاده از ویتامین D تسكین و تخفیف داد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
درباره امگا 3 چه می دانید؟
امگا 3 در چه خوراکی هایی وجود دارد؟
تاثیر فوق العاده امگا3 بر بدن
آیا مکملهای امگا- 3 بر خلق و خو موثرند؟
امگا3 مفید برای قلب، مضر برای پروستات!!