چرا دور لب خانم‌ها بیشتر چروک می‌خورد به دنبال راه‌های موثرتری برای رفع این چروک‌ها هستند...


لب خانم ها زودتر پیر می شود
سال 2009 بود که دانشمندان هلندی با استناد به نتیجه یک تحقیق ادعا کردند که نه‌تنها ایجاد چروک اطراف لب در خانم‌ها شایع‌تر است؛ بلکه چروک‌های اطراف لب خانم‌ها بسیار عمیق‌تر از چروک‌های اطراف لب آقایان هستند...
 
محققان هلندی نتیجه تحقیق خود را در شماره نوامبر-دسامبر2009 مجله جراحی زیبایی منتشر کردند و پس از آنکه متوجه شدند چرا دور لب خانم‌ها بیشتر چروک می‌خورد به دنبال راه‌های موثرتری برای رفع این چروک‌ها هستند:

• پوست اطراف لب‌های خانم‌ها غدد عرق و سبابه کمتری نسبت به پوست آقایان دارد. این غدد بر فیلر‌های طبیعی پوست موثرند.

• پوست اطراف لب‌های خانم‌ها عروق خونی کمتری نسبت به پوست مردان دارد و هرچه گردش خون در این ناحیه بیشتر باشد، ایجاد چروک‌ها به تعویق می‌افتد.

• استقرار تارهای ماهیچه‌ای اطراف لب‌های خانم‌ها در لایه‌های میانی پوست می‌تواند باعث نوعی کشش پوست به سمت داخل پوست شود و به این ترتیب زمینه ایجاد چروک را فراهم می‌کند.
 
چروک‌های رژلب یا سیگار
این چروک‌ها به‌صورت عمودی روی لب بالا یا پایین ایجاد می‌شوند و چروک «سیگار» یا «رژلب» نامیده می‌شوند. چروک‌های رژلب روی لب بالا شایع‌تر‌ند. این خطوط به‌دنبال کاهش حجم بافت لب با افزایش سن و همچنین حرکت‌های مکرر عضلات درگیر با این ناحیه به‌وجود‌می‌آیند.

برای از بین‌بردن این چروک‌ها می‌توان از انواع فیلرها، بوتاکس یا ترکیب این 2 استفاده کرد. البته عمق و وسعت چروک‌ها در انتخاب روش درمانی موثر است. تزریق بوتاکس برای درمان این خطوط محاسنی دارد از جمله اینکه ناحیه چروک خورده را در حالت ریلکس یا استراحت قرار می‌دهد بنابراین از بیشتر یا عمیق‌تر شدن چروک‌ها جلوگیری می‌کند به‌علاوه تزریق بوتاکس باعث دوام اثر فیلرها خواهد شد. بوتاکس را معمولا روی نقاط مشخصی از عضلات اطراف دهان تزریق می‌کنند.
 
چروک گوشه‌های دهان
مرزی که دولب را به هم وصل می‌کند، یکی از مناطق شایع چروک‌های صورت است. ایجاد این چروک‌ها حالتی خشن و پیر به افراد می‌دهد. متخصصان برای از بین بردن این چروک‌ها معمولا از فیلرهای پیشرفته کمک می‌گیرند.

اگر چروک‌ها خیلی عمیق و با حالت تاخورده باشند، متخصص از انواع قوی‌تر فیلر استفاده می‌کند. فیلرها چروک‌ها را بالا می‌آورند و شکاف‌ها را پر می‌کنند. در برخی موارد ممکن است پزشک متخصص برای درمان چروک‌های گوشه دهان از بوتاکس هم استفاده کند. به این منظور بوتاکس داخل عضلاتی که از چانه تا گوشه‌های دهان کشیده شده‌اند، تزریق می‌شود. در افرادی که عادت دارند هنگام صحبت چانه خود را خیلی حرکت دهند (و به این ترتیب باعث چروک گوشه دهان شوند) هم بوتاکس را به عضلات ناحیه چانه تزریق می‌کنند.
 
چروک‌های پرانتزی
چروک‌های اطراف دهان بعضی از افراد منظره‌ای مانند چندپرانتز تو‌در‌تو دارد. این چروک‌ها ظاهر فرد را پیر جلوه می‌دهند. خطوط پرانتزی معمولا عمیق نیستند و متخصص پوست یا جراح زیبایی می‌تواند با فیلرهای مخصوص آنها را پر کند.
 
6 درمان چروک اطراف دهان
درمان‌های چروک‌های اطراف دهان را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: درمان‌های خانگی و درمان‌های طبی که دو درمان اول، خانگی‌اند و چهار درمان بعدی، طبی.

1 عادت‌های نادرست را ترک کنید:
سیگار نکشید. از ضدآفتاب استفاده کنید. کرم ضدچروک مناسبی تهیه کنید و از رژلب‌های تیره استفاده نکنید زیرا چروک‌ها را بیشتر مشخص می‌کنند.

2 ورزش کنید:
دو ورزش زیر را می‌توان از ورزش‌های مفید ضدچروک اطراف لب دانست:

• صاف بنشینید:
دهانتان را ببندید و سعی کنید لب‌هایتان را به سمت بینی‌تان ببرید تا 5 بشمارید و به حالت اول برگردید. این کار را 5 بار تکرار کنید. این ورزش را برای جهات مختلف تکرار کنید.

• دهانتان را ببندید و در این حالت تا جایی که می‌توانید بخندید و هر بار به اندازه 5 شماره مکث کنید.

3 فیلرها:
فیلرها مواد مخصوصی هستند که در پوست تزریق می‌شوند و چروک‌ها را ملایم‌تر می‌کنند البته نباید از این تزریق انتظار یک درمان قطعی و مادام‌العمر داشته باشید و اگر می‌خواهید همیشه از مزایای فیلرها بهره‌مند باشید، باید با فواصل زمانی مشخص تزریق را تمدید کنید. این روش کمی هزینه بالایی دارد و به‌دلیل استفاده از داروهای بی‌حس‌کننده، احتمالا عوارضی مانند درد، قرمزی و تورم به دنبال خواهد داشت.

4 درم‌ابریشن:
این روش جزو موارد تهاجمی به پوست محسوب می‌شود. متخصص برای این عمل برس دواری را بر پوست می‌کشد و به‌این‌ترتیب لایه‌های سطحی پوستی را می‌زداید تا پوست جوان‌تر لایه‌های زیرین، جای پوست‌مرده و پیر را بگیرد.

اگر درم‌ابریشن فقط برای اطراف دهان انجام شود ناحیه اطراف دهان از سایر قسمت‌های دهان روشن‌تر به نظر می‌رسد. بهبود التهاب پوست بعد از انجام این روش ممکن است مدت قابل‌توجهی طول بکشد.

5 لیزرتراپی:
برای از بین بردن چروک‌ها می‌توان از لیزرهای ضعیفی استفاده کرد.

6 فیس‌لیفت با جریان میکرو:
در این روش متخصص با دستگاهی جریان الکتریکی بسیار ضعیفی را به پوست منتقل می‌کند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع  : Salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
فواید آلوئه ورا برای پوست
نکاتی مهم در استفاده از ماسک های پوست
مرطوبکننده پوست چيست؟
مراقبت های مختلف از موهای خشک،معمولی و چرب
برای پوست خود صابون مناسب بخريد