متخصصان تغذیه همواره تاكید دارند كه بهترین منابع غذایی حاوی آنتی اكسیدان‌ها شامل میوه‌ها و سبزی‌های دارای فیبر خوراكی زیاد، غلات سبوس‌دار، مغزها و حبوبات، دانه‌ها و همچنین مواد غذایی سرشار از...


مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اكسیدان برای سلامت بدن، تقویت سیستم ایمنی و همچنین افزایش طول عمر و به تعویق انداختن فرآیند پیری ضروری است. اما نقش دقیق آنتی اكسیدان‌ها در بدن چیست؟

سایت اینترنتی كامن سنس در مقاله جدیدی در این باره آورده است: آنتی اكسیدان‌های موجود در غذاها در واقع تاثیر مولكول‌های رادیكال آزاد را در بدن كاهش می‌دهند. وقتی این مولكول‌ها در بدن فعال هستند، اعضای بدن سریع‌تر فرسوده می‌شوند و در نتیجه فرآیند پیری زودتر بروز می‌كند. بنابراین آنتی‌اكسیدانها موجب می‌شوند كه بدن جوان‌تر و شاداب‌تر بماند و درعین حال علائم پیری را كاهش می‌دهند. هرچند آنتی اكسیدان‌ها برای بدن مفید هستند اما همه انواع آنها نمی‌توانند تاثیر ضدپیری داشته باشند بلكه برخی از آنها نقش موثرتری در جوان‌تر ماندن دارند و با حفاظت از شما در برابر بسیاری از بیماری‌های دردناك و خطرناك در واقع عمرتان را طولانی‌تر می‌كنند.

بنابراین گزارش، مهمترین آنتی اكسیدان‌هایی كه خاصیت ضدپیری دارند شامل كارتنوئیدهای موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها، ویتامین C همراه با «بیوفلاوونوئیدها»، ویتامین E در تركیب با «توكوفرول‌ها» و سلنیوم هستند كه یك آنتی اكسیدان مینرال است.

آكادمی ملی علوم آمریكا، انستیتو ملی سرطان و همچنین بسیاری دیگر از سازمانها و مراكز سلامتی توصیه می‌كنند كه مصرف روزانه حداقل پنج نوبت از غذاهای سرشار از آنتی اكسیدان كه مهمترین آنها میوه‌ها و سبزی‌ها هستند، ضروری است. بعلاوه مصرف این مواد غذایی را می‌توان به 9 نوبت در روز افزایش داد اما با این حال اكثر مردم فقط یك تا دو نوبت در روز از این خوردنی‌های مفید و سالم استفاده می‌كنند.

این مقاله می‌افزاید، مزایای كارتنوئیدها شامل محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها و آسیب‌های ناشی از مولكول‌های رادیكال آزاد است. این آسیب‌ها در واقع بر اثر آلودگی، استعمال سیگار، نور زیاد خورشید، تشعشعات رادیواكتیو و استرس بروز می‌كنند.

به گفته پزشكان، مصرف كارتنوئیدها موجب بهبود قدرت و شفافیت بینایی، سلامت بیشتر پوست، كاهش خطر ابتلا به سرطان‌ها، پیشگیری از امراض قلبی، جلوگیری از پیری زودرس پوست، كاهش خطر تحلیل ماكولار چشم (عارضه چشمی ناشی از پیری) و نیز موجب كاهش خطر بروز آب مروارید و نابینایی می‌شود. سبزی‌های حاوی كارتنوئیدها اغلب به رنگهای زرد، قرمز، نارنجی و یا برگ‌های سبز تیره هستند كه از مهمترین آنها می‌توان به اسفناج، كلم بروكلی، فلفل سبز و قرمز، هویج و سیب‌زمینی شیرین اشاره كرد.

در ادامه این مقاله آمده است: سه آنتی اكسیدان مفید دیگر با خاصیت بالای ضدپیری شامل ویتامین‌های E و C و ماده معدنی سلنیوم هستند كه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و از تحلیل رفتن و تضعیف استخوان‌ها، مفاصل و اعضای مهم دیگر بدن مثل پوست جلوگیری می‌كنند.

مزایای ویتامین C شامل جلوگیری از چروك خوردن پوست، سالم نگه داشتن استخوان‌ها و پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز جلوگیری از فرایند اكسیده شدن است كه این فرآیند در بروز آب مروارید، آرتریت، بیماری قلبی و سرطان نقش دارد. مهمترین منابع این ویتامین همراه با بیوفلاوونوئیدها شامل فلفل سبز و قرمز، كیوی، پرتقال، لیموها، گریپ فروت، توت‌ها، كلم بروكلی، طالبی و گوجه فرنگی هستند.

مزایای ویتامین E شامل كاهش خطر بروز بیماری قلبی، سرطان و سایر امراض ناشی از بالارفتن هستند. ویتامین E تاثیر مولكول‌های رادیكال آزاد را خنثی می‌كند و از تخریب اسیدهای چرب ضروری كه برای سلامت سلولها ضروری هستند، پیشگیری می‌نماید. مهمترین منابع حاوی ویتامین E همراه با «تیكوفرول‌ها» و «توكوتریینول‌ها» شامل مغزها بویژه بادام، دانه‌ها مخصوصا تخمه آفتابگردان و هم‌چنین بادام زمینی، كره بادام زمینی، غلات سبوس دار، اسفناج و آووكادو هستند.

مزایای سلنیوم نیز شامل تقویت سیستم ایمنی بدن كاهش اضطراب و افسردگی و حفظ سلامت موها و ناخن‌ها است. منابع غذایی اصلی حاوی این ماده معدنی مهم شامل غذاهای سالم حاوی پروتئین زیاد مثل غذاهای دریایی، تخم مرغ، گوشت مرغ و قرمز، گندم سبوس دار، برنج قهوه‌ای و سایر غلات سبوس دار هستند.

سلنیوم همراه با ویتامین‌ها موجب كند شدن روند پیری می‌شود، خطر ابتلا به سرطان‌ها را كاهش می‌دهد، از عروق خونی محافظت می‌كند و احتمال حمله قلبی و سكته مغزی را كاهش می‌دهد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
غذاهای ضد پیری!!
آیا گیاهانی که خواص ضد پیری دارند را می شناسید؟
پیری را به تأخیر بیاندازید!
رژیم غذایی ضد پیری
مکمل های ضد پیری