خواب كافی و آرام در ایجاد توانایی لازم برای انجام فعالیت‌‌های روزانه نقش بسیار مهمی دارد و در شرایطی كه...

چگونه بی‌خوابی را درمان كنیم
گاهی بیش از دو ساعت طول می‌كشد تا فردی كه به رختخواب رفته، بخوابد، این در حالی است كه گاهی این افراد به قدری خسته می‌شوند كه خوابیدن برای آنها به منزله دستیابی به یك موفقیت برای رسیدن به آرامش تلقی می‌شود.

گروهی دیگر از افرادی كه به بی‌خوابی مبتلا هستند برخلاف گروه اول زود به خواب می‌روند، اما پس از مدت كوتاهی بیدار می‌شوند و تا صبح پلك روی هم نمی‌گذارند.

این در حالی است كه خواب كافی و آرام در ایجاد توانایی لازم برای انجام فعالیت‌‌های روزانه نقش بسیار مهمی دارد و در شرایطی كه شما در طول یك شبانه‌روز به اندازه كافی خوابیده باشید،‌ سیستم طبیعی بدن یا به عبارتی سیستم گوارش، تنفس و ضربان قلب بدون مواجه‌ شدن با هرگونه تنش، قادر به فعالیت خواهد بود.

در واقع فردی كه خواب كافی نداشته باشد حتی توانایی لازم برای استفاده از نیروی تفكر و حافظه را نیز نخواهد داشت. یكی از بهترین راه‌ها برای درمان بی‌خوابی این است كه برای مدت زمانی مشخص، ساعت معینی را برای رفتن به رختخواب اختصاص دهید.

همچنین بهتر است در طول روز از نوشیدن قهوه و مواد دیگری كه حاوی كافئین هستند خودداری كنید، چرا كه این گروه از نوشیدنی‌ها می‌توانند عامل موثری در بی‌خوابی باشند. اگر شما هم به مشكل بی‌خوابی مبتلا هستید توصیه می‌كنیم غذای مختصری به عنوان وعده شام بخورید. البته نوشیدن یك لیوان شیر گرم یا حمام‌رفتن پیش از خواب نیز می‌تواند نقش مهمی در تجربه یك خواب آرام شبانه داشته باشد.

به طور كلی برخی عوامل مثل تماشای فیلم‌های هیجان‌انگیز پیش از خوابیدن نیز می‌توانند شما را بی‌خواب كنند. به افرادی كه به بی‌خوابی مبتلا هستند توصیه می‌شود هیچ‌گاه در طول روز نخوابند چراكه در این صورت احتمال این كه شب بتوانند زودتر به خواب بروند بیشتر خواهد بود.

یكی از بهترین راهكارها برای مقابله با بی‌خوابی این است كه اگر پس از گذشت 10 تا 15 دقیقه پس از رفتن به رختخواب نتوانستید به خواب بروید، از اتاق خواب بیرون بیایید و پس از چند دقیقه دوباره به رختخواب بروید.

 

چراكه افرادی كه ساعت‌ها در رختخواب دراز می‌كشند تا بتوانند بخوابند بیشتر به سلامت جسمانی و ذهنی خود آسیب می‌رسانند و بدن آنها نیز پس از مدتی به ساعت‌ها بیدارماندن پیش از به خواب‌رفتن عادت می‌كند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
آیا میخواهید خواب بهتری داشته باشید؟
اندر فواید خواب بعدازظهر !
آیا کم خواب هستید؟
9 نکـتـه درباره خـواب نـوزادان
روانشناسی جالبی درباره ی خواب دیدن