نظافت موها نقش اساسی در زیبا شدن موها و جذابیت آن و سلامت جسمی و روانی هر فرد دارد.


 بی‌توجهی به موها باعث بروز انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های عفونی، انگلی، کسالت و افسردگی می‌شود...

 نظافت و آراستگی موها فرد را شاداب و سرحال و او را در انجام کارهای روزانه‌اش فعال‌تر می‌کند. گذشته از این، طرز اصلاح و آرایش موها نشانگر فرهنگ و شخصیت افراد است و تاثیر زیادی در روابط متقابل اجتماعی دارد. بدون شک هر کسی در برخورد با فردی که موهای ژولیده و کثیفی دارد، او را یک انسان افسرده و بی‌حال می‌پندارد و این امر در کیفیت برخورد تاثیر زیادی می‌گذارد. از طرفی خود شخص نیز با داشتن چنین قیافه‌ای احساس حقارت و شرمندگی می‌کند.

اما بسیاری از مردم از شستشوی بدون محدودیت موها هراس دارند و می‌ترسند دچار ریزش مو شوند. اطمینان‌خاطر می‌دهم هر زمان که شما احساس می‌کنید نیاز به شستشوی موها دارید، این کار را انجام دهید؛ چون حتی اگر مکرر باشد، باعث ریزش دایمی‌ موهای‌تان نمی‌شود ولی باید مواظب باشید که موها را بیش از حد ماساژ ندهید و باعث آسیب‌دیدگی ساقه مو نشوید زیرا می‌تواند باعث شکسته شدن موها شود (این مساله را نباید با ریزش واقعی موها از ریشه اشتباه گرفت).

معمولا 2 تا 3 بار شستشوی موها در هفته کافی است. البته تمیز کردن موها کار چندان راحتی نیست، سطح موهای خانم‌ها وسیع است و شستن چنین سطحی به مقداری آب و مواد شوینده نیاز دارد. این آلودگی‌های مو با آب و بدون مواد شوینده برطرف نمی‌شود و به همین دلیل باید از مواد پاک‌کننده استفاده شود و مهم‌ترین ماده پاک‌کننده موها، شامپو است. استفاده از شامپو باعث می‌شود آلودگی‌های مختلف مو به‌خوبی برطرف شود.

معمولا توصیه می‌شود موها در هر بار شستشو 2 بار با شامپو شسته شوند. دفعه اول آلودگی‌های محیطی و بیشتر مواد چرب پاک می‌شود و دفعه دوم باقیمانده چربی و سلول‌های مرده. البته این مساله تا حدودی به شدت آلودگی موها، کیفیت و مقدار شامپوی مصرفی و میزان خلوص و دمای آب بستگی دارد و در افرادی که هر روز دوش می‌گیرند، شاید همان یک بار شستن کافی باشد.

چند باور غلط در این باره وجود دارد، مثلا برخی معتقدند هر چقدر شامپو کف بیشتری داشته باشد، موها تمیزتر خواهند شد. کف شامپو فقط نوعی تاثیر روانی دارد و باید به حدی باشد که موهای کف سر را تمیز کند. بعضی از افراد هم تصور می‌کنند که مو به نوع شامپوی مصرفی عادت می‌کند در حالی که کوتیکول، بخش مرده‌ای است و نمی‌تواند به ماده‌ای عادت کند، بنابراین اگر با شامپویی که مصرف می‌کنید مشکلی ندارید، نیازی نیست هرچند وقت یکبار آن را عوض کنید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir

مطالب پیشنهادی :
فواید آلوئه ورا برای پوست
نکاتی مهم در استفاده از ماسک های پوست
مرطوبکننده پوست چيست؟
مراقبت های مختلف از موهای خشک،معمولی و چرب
برای پوست خود صابون مناسب بخريد