گروهی از پژوهشگران دانشكده پزشكی دانشگاه تمپل در پژوهشی نمونه‌های چربی بدست آمده از اعضای فوقانی بدن شش فرد لاغر و شش فرد چاق را مورد تجزيه و تحليل قراردادند.

 

پژوهشگران اعلام كردند: سلول‌های چربی در افراد چاق در مقایسه با همین سلول‌ها در افراد لاغر، بیمار هستند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، گروهی از پژوهشگران دانشكده پزشكی دانشگاه تمپل دراین پژوهش نمونه‌های چربی بدست آمده از اعضای فوقانی بدن شش فرد لاغر و شش فرد چاق را مورد تجزیه و تحلیل قراردادند.

نتایج مطالعات این گروه در نشریه "دیابتی ها" به چاپ رسیده است.

پس از مطالعات و مقایسه، آنها دریافتند كه بین سلول‌های چربی در بدن شركت كنندگان چاق و لاغر تفاوت‌های مهم و قابل توجهی وجود دارد.

گونتر بودن، استاد طب و رئیس بخش اندوكرینولوژی (درون ریزشناسی) دراین دانشكده و محقق این پژوهش درباره یافته‌های خود اظهار داشت: ما دریافتیم سلول‌های چربی در بدن افراد چاق در چندین ناحیه دچار نقص و نارسایی هستند.

بودن گفت: سلول‌های چربی در افراد چاق در شبكه اندپلاسمیك تحت فشار قرار می‌گیرند. این شبكه به سلول‌ها كمك می‌كند كه پروتئین‌ها را بسازند و نحوه تقسیمات آن‌ها را كنترل كنند.

وی افزود: وقتی این شبكه تحت فشار و تنش است، چندین نوع پروتئین تولید می‌كند كه در نهایت منجر به مقاومت انسولینی می‌شود. مقاومت انسولینی نیز به نوبه خود نقش مهمی‌در بروز مشكلات و ناراحتی‌های مربوط به چاقی ایفا می‌كند.

وی معتقد است كه تفاوت بین سلول‌های چربی دراین دو گروه می‌تواند رابطه بین چاقی و خطر بالای بروز دیابت، بیماری‌های قلبی و سكته مغزی را توجیه كند.
 
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health