آیا می دانید چه خوراکی باعث افزایش جذب آهن مواد گفته شده می شود؟

مركبات به دلیل خاصیتی كه دارد می‌تواند در جذب آهن مواد غذایی حاوی آهن كمك كند بنابراین مصرف آنها در كنار مواد غذایی حاوی آهن، برای افرادی كه دچار كم خونی هستند توصیه می‌شود.

 یوسف نقیایی ضمن اشاره به خواص مركبات اظهار كرد: مركبات شامل پرتقال، نارنگی،‌ نارنج و كیوی است كه جزء میوه‌های پائیزه و زمستانه محسوب می‌شوند و دارای خواص خوب و مناسبی هستند.

وی ادامه داد: شاخص‌ترین خواص مركبات، وجود ویتامین‌ها از جمله ویتامین ث است كه منبع مناسبی از این ویتامین به حساب می‌آیند.

وی عنوان كرد:‌ مركبات بسته به نوع آنها حاوی اسیدهای آلی از جمله اسید تارتاریك و اسید سیتریك هستند كه این اسیدها علاوه بر اینكه محیط معده و گوارش را اسیدی می‌كنند و موجب از بین رفتن قسمتی از میكروب‌های مضر می‌شوند، می‌توانند به جذب بعضی از مواد معدنی مانند آهن و روی كمك كنند.

این كارشناس تغذیه با تاكید بر اینكه در مصرف این دسته از میوه‌ها باید درجه‌ی اعتدال را رعایت كرد توصیه كرد: باید گروه میوه‌ها را معمولا بین 2 تا 4 واحد در روز مصرف کرد به طوری كه یك عدد پرتقال متوسط و یا 2 عدد نارنگی به عنوان یك واحد از گروه میوه‌ها درنظر گرفته می‌شود.

وی، مصرف میوه‌های دسته‌ی مركبات در كنار غذاهای حاوی آهن مانند گوشت‌ها و حبوبات را بخصوص به افرادی كه سابقه‌ی كم خونی دارند، توصیه كرد و افزود: این دسته از میوه‌ها به جذب بهتر آهن كمك می‌كند.

 

نقیایی در پایان خاطرنشان كرد: مصرف زیاد مركبات مانند سایر میوه‌ها می‌تواند علاوه بر اینكه انرژی دریافتی روزانه را بیش از نیاز فراهم كند، می‌تواند منجر به افزایش سرعت عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش شود كه خود این موضوع موجب سوء جذب یا كمبود بعضی از ریزمغذی‌ها شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: Isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
سه خاصیت مهم چای سفید
خواص چای ریحان
خواص درمانی چای سبز
چای سبز را در این ساعت میل کنید تا لاغر شوید!
آشنایی با خواص چای گزنه