گل مژه در اثر عفونی شدن غدد لبه پلک رخ می‌دهد....


 یک متخصص چشم گفت: گل مژه برای دید خطری ایجاد نمی‌کند و معمولاً ظرف چند روز خوب می‌شود و معمولاً‌ منشاء آن میکروب "استافیلو کوک" است که داخل بینی فراوان است و به راحتی ممکن است توسط دست از بینی به پلک‌ها منتقل شود.

محمد پاکروان  درمورد گل مژه اظهار داشت:  گل مژه شبیه یک جوش چرکی است که ممکن است از داخل یا خارج پلک رشد کند؛ گل مژه مشکلی برای دید ایجاد نمی‌کند و در هر سنی ممکن است بروز کند.

وی در خصوص علائم و نشانه‌های گل مژه گفت: ابتدا درد، قرمزی، حساسیت و تورم در موضع شروع شده و سپس یک جوش چرکی ظاهر می‌شود. گاهی تنها مجاور ضایعه متورم است و گاهی همه پلک متورم می‌شود، گاهی نیز آبریزش، احساس وجود جسم خارجی و حساسیت به نور نیز ایجاد می‌شود.

استادیار گروه چشم پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: گل مژه برای دید خطری ایجاد نمی‌کند و معمولا ظرف چند روز خوب می‌شود. گل مژه معمولا توسط باکتری استافیلو کوک ایجاد می‌شود. این میکروب در داخل بینی فراوان است و به راحتی ممکن است توسط دست از بینی به پلک‌ها منتقل شود.

وی در خصوص درمان گل مژه تصریح کرد: گل مژه اغلب بدون درمان ظرف چند روز برطرف می‌شود. البته می‌توان با کمپرس گرم روزی چهار مرتبه برای ده تا پانزده دقیقه بهبود آن را تسریع کرد. این کار سبب کاهش درد و سریعتر سر باز کردن گل مژه می‌شود. معمولا سطح گل مژه پس از مدتی پاره شده چرک آن تخلیه و سپس ترمیم و خوب می‌شود.

 

 
پاکروان تأکید کرد: هیچ‌گاه گل مژه را فشار ندهید و بگذارید خودش سرباز کند. اگر شما مکررا دچار گل مژه می‌شوید بهتر است از پماد آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عود آن استفاده کنید. همچنین شستشوی مرتب لبه پلک‌ها با شامپو بچه عود آن را کاهش می‌دهد. گل مژه‌ایی که در سطح داخلی پلک ایجاد می‌شود ممکن است کاملا ًاز بین رفته یا خود به خود سرباز کنند و گاهی لازم می‌شود که پزشک آنها را باز و تخلیه کند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :Farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
درمان طبیعی چشم های خسته، متورم و کبود
روشی اعجاب انگیز برای خستگی چشم
10فرمان چشم پزشکان در فصل تابستان
فرزندم مدام خسته است!
مشكلات چشم ناشی از كار با كامپيوتر