در تحقیقات مشاهده گردیده با تزریق واکسن سل به اطفال مبتلاء به بیماری ایدز.....

بر اساس گزارشی از خبرگذاری رویترز ، محققان اعلام کردند بدنبال تزریق واکسن سل (BCG) در نوزادان و یا کودکانی که آلوده به ویروس ایدز بودند ابتلاء به بیماری سل دیده شد.

این واکسن از باسیل سل که از نوع گاوی می باشد تهیه می گردد که در افراد نرمال سبب ایجاد ایمنی در برابر بیماری سل در آینده می شود. نوزادان و کودکان مبتلا به ویروس HIV (ایدز) از سیستم ایمنی ضعیفتر از افراد طبیعی برخوردارند، لذا بعد از دریافت واکسن فوق متاسفانه 75 درصد مرگ و میر گزارش گردیده است که 70% آنها بچه هایی بودند که به ویروس HIV آلوده بوده اند.

در حال حاضر حدود 40 میلیون نفر از مردم در سر تا سر دنیا آلوده به ویروس HIV  هستند که به علت ضعف سیستم ایمنی بسیار مستعد ابتلاء به بیماریهای عفونی بخصوص بیماری سل هستند. همچنین یک سوم مردم دنیا به بیماری عفونی سل مبتلاء هستند که 90 درصد بیماران مبتلاء به ایدز و سل بطور همزمان بدون درمان مناسب خواهند مرد.

مشکل اصلی در واکسیناسیون اطفال این است که بر اساس برنامه واکسیناسیون ، واکسن BCG در بدو تولد زده می شود درحالیکه تعیین تست HIV بعد از 6 هفته امکان پذیر است. در مواردی که نوزاد مبتلاء به HIV است قبل از اینکه تشخیص داده شود واکسن BCG را دریافت نموده و خطر بیماری و مرگ و میر بوجود می آید. لذا در مواردی که شک به آلوده بودن نوزاد به HIV وجود دارد ، پیشنهاد می گردد بعد از تعیین HIV در این نوزادان تزریق انجام پذیرد.

دانشمندان بهترین نتیجه را وقتی اعلام می نمایند که تشخیص و درمان زود هنگام HIV انجام پذیرد. همچنین در بچه های آلوده به ویروس HIV با دادن آنتی بیوتیک و ایزونیازید(INH) می توان از ابتلاء آنها به بیماری سل پیشگیری نمود.
ترجمه :دکتر سمیرا سرخوش
منبع:Reuters