کودکان در هر سنی نیاز به ابراز محبت و توجه توسط والدین‌شان دارند و از همان لحظه اول تولد منعی برای بوسیدن وجود ندارد...

کودکان در هر سنی نیاز به ابراز محبت و توجه توسط والدین‌شان دارند و از همان لحظه اول تولد منعی برای بوسیدن وجود ندارد. به هر حال با توجه به بیماری‎های فصلی و زمینه‎های آلرژی که ممکن است در کودکان وجود داشته باشد، بهتر است محل بوسیدن انتخاب شده‎تر باشد.

مثلا برای اینکه بچه‎ها به ویژه شیرخواران و نوزادان کمتر در معرض آلودگی‎های دهانی فرد بزرگسال قرار بگیرند، توصیه می‎شود پیشانی یا سرشان بوسیده شود. وقتی سن بچه بالاتر می‎رود محل بوسیدن هم می‎تواند به تناسب تغییر کند.

والدینی که سیگار می‎کشند حتما باید این نکته را رعایت کنند که در حضور کودک و فضایی که کودک وجود دارد سیگار نکشند. توصیه می‌کنم بلافاصله بعد از سیگار کشیدن کودک را نبوسید و برای اینکه نیکوتین از زبان، لب‎ها و سیستم تنفسی‎تان خارج شود، حداقل یک تا 2 ساعت بعد از سیگار کشیدن از بوسیدن کودک خودداری کنید.

فراموش نکنیم بعضی بچه‎ها دوست ندارند، توسط بزرگسالان بغل گرفته و بوسیده شوند که باید به خواسته آنها احترام گذاشته شود. بوسیدن نباید جنبه آزاررسانی به کودک داشته باشد. همچنین بچه‎ها در سنین 2 تا 3 سالگی که معمولا سن لج‎بازی است، دوست ندارند توسط دیگران لمس یا بوسیده شوند که باید حتما به این موضوع توجه کرد.

در مورد سایر بچه‎ها بوسیدن یکی از راه‎های ابراز محبت، توجه و عاطفه توسط والدین و دیگران است اما هر چیزی حتی ابراز عاطفه می‎تواند خط و خطوطی داشته باشد و باید در کنار بوسیدن از روش‎های دیگر ابراز عاطفه مانند در آغوش گرفتن، لمس کردن، صحبت کردن و ابراز کلامی ‎محبت و عاطفه نیز استفاده شود.

 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamt.ir