بسیاری از افراد وقتی می‌بینند و می‌شنوند که مرغ خیلی سریع رشد می‌کند، تصور می‌کنند رشد مرغ بر اثر هورمونی است که توسط سرمایه‌گذاران و صاحبان کار به آن تزریق می‌شود....

 

بارها از طریق مطبوعات و رسانه‏ها از سوی متخصصان صنایع غذایی این مساله عنوان شده که به هیچ‏وجه در صنعت مرغداری ایران، برای رشد مرغ‏ها از هورمون استفاده نمی‏شود. البته  استفاده نکردن از هورمون، به این معنی نیست که نظارت و کنترل بیشتری در این عرصه وجود دارد یا اینکه مرغدار به دلیل احساس مسوولیت، این کار را انجام نمی‏دهد بلکه علت اصلی آن، گران بودن هورمون است و استفاده از آن در صنعت مرغداری با توجه به قیمت مرغ به صرفه نیست چرا که در کنار آن هزینه‏های دیگری از جمله تغذیه دام، آب، برق، بهداشت محیط و... نیز مطرح است.

شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح باشد که چگونه در صنعت مرغداری پس از 45 روز رشد مرغ به گونه‌ای است که باعث افزایش وزن آن می‏شود، درحالی که اگر مرغ در محیط بیرون از مرغداری نگهداری شود، چنین نیست.

در واقع افزایش سریع وزن مرغ در صنعت مرغداری به دلیل اصلاح نژاد، مدیریت مرغداری، استفاده از نور و مسایل دیگری نظیر نوع تغذیه حیوان است. تقریبا طی 45 روز در مرغداری تمام چراغ‏ها روشن بوده و مرغ با این احساس که روز است، مدام از دانه تغذیه می‏کند درنتیجه در این مدت زمانی، مرغ بیش از حد معمول چاق می‏شود.

در اصلاح نژاد مرغ‏ها با تلفیق ژنتیکی که به نژاد گوشتی معروف است، ضریب تبدیل به چربی بسیار پایین است، در نتیجه بیشتر غذایی که مرغ می‏خورد، به ماهیچه و گوشت تبدیل می‏شود. به این ترتیب همه عوامل دست به دست هم می‏دهند تا مرغ با وزنی مطلوب آماده عرضه به بازار شود.

متاسفانه اکثر مردم به شایعه‌ها بیش از حقیقت و واقعیت‏های علمی توجه می‏کنند. با اینکه بارها متخصصان مربوطه اعلام کرده‏اند از هورمون در صنعت مرغداری استفاده نمی‏شود و مشکلی در مضر بودن این ماده غذایی نیست، اما آنها همچنان قسمت‏هایی از گوشت مرغ به خصوص بال مرغ را به دلیل هورمونی بودنش استفاده نمی‏کنند.

علاوه بر این، گاهی برخی از پزشکان که اکثرا مطالعه‌های آنها براساس منابع کشورهای غربی است، توصیه می‏کنند از بال مرغ استفاده نشود اما درواقع این هشدار به معنی استفاده از هورمون نیست. گرچه در کشورهای غربی به خصوص آمریکا برای رشد سریع مرغ از هورمون استفاده می‏شود اما از سال 1960 به بعد در اروپا استفاده از هورمون منع شده است که انتظار می‏رود در آمریکا نیز مصرف آن ممنوع اعلام شود.

در حال حاضر مشکلی که مرغ‏های صنعتی کشورمان با آن مواجه هستند، استفاده از آنتی‏بیوتیک آن هم برای پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی است که مساله آن با هورمون کاملا متفاوت است و چون این آنتی‌بیوتیک‌ها در چربی‏های زیر پوست مرغ، جمع می‌شوند، مصرف مرغ با پوست و به خصوص قسمت بال مرغ که مملو از چربی است، توصیه نمی‌شود.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamt.ir

مطالب پیشنهادی:
6 راز طبیعی طب چینی برای زیبایی پوست

فواید ویتامین E بر پوست

خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو،پوست،علیه شکنندگی ناخن
پنج عادت مهم برای سلامتی پوست
غذاهای مفید و مضر برای پوست