برای سال ها بیماران مبتلا به سرطان از مبهم بودن افکار خود که تحت عنوان chemobrain معروف است، شکایت داشتند. هم اکنون تحقیق دانشمندان.....

برای سال ها بیماران مبتلا به سرطان از مبهم بودن افکار خود که تحت عنوان chemobrain معروف است، شکایت داشتند. هم اکنون تحقیق دانشمندان در دانشگاه ویرجینای غربی (WVU) بر روی حیوانات حاکی از آن است که تزریق یک ماده آنتی اکسیدان به نام N- استیل سیستئین (NAC) می تواند از کاهش حافظه ای که توسط داروهای شیمی درمانی سرطان سینه القاء می شود جلوگیری کند. نتایج بررسی محققان WVU اخیراً در شماره سپتامبر ژورنال بیماری متابولیک مغز منتشر شده است.

در این آزمایش به رت ها داروهای شیمی درمانی همانند آدریامایسین و سیکلوفسفامید داده شد. پیش از مصرف داروها به موش ها در جهت شناسایی یک اتاق روشن از یک اتاق تیره آموزش داده شد اما هنگامی که موش ها روی داروهای شیمی درمانی قرار گرفتند توانایی تشخیص دو اتاق را از دست دادند. 

دکتر گرگوری کونات پروفسور نوروبیولوژی و آناتومی از WVU گفت:« حیوانات در زمان درمان با داروهای شیمی درمانی حافظه خود را از دست می دهند اما هنگامی که ما NAC را به رژیم درمانی آن ها افزودیم حیوانات با چنین حالتی مواجهه نشدند.»

طبق گفته دکتر کونات آن ها این ماده را به علت خواص آنتی اکسیدانی آن انتخاب کردند. NAC فرم تغییر یافته اسید آمینه سیستئین است. 

دکتر جیم آبراهام رئیس برنامه سرطان سینه در مرکز سرطان ماری باب رادولف از دانشگاه WVU خاطر نشان ساخت که با روی کار آمدن واژه chemobrain در فرهنگ لغت ملی، بسیاری از بیماران از این مساله اظهار نارضایتی کردند که حالت کاهش حافظه آن ها توسط پزشکانشان مهم تلقی نشده بود.  

دکتر آبراهام افزود در گذشته اغماض زیادی در خصوص مشکلات ادراکی القاء شده با داروهای شیمی درمانی در میان پزشکان وجود داشت و در بعضی از بیماران این مشکل تا دو سال به طول می انجامید. 

محققان WVU اظهار می دارند که بیش از 40 درصد افرادی که متحمل شیمی درمانی می شوند از نشانه هایی همانند کاهش دقت و حواس و حافظه شدید رنج می برند. در گذشته دانشمندان بر این گمان بودند که ماهیت سرطان بیشتر از داروهای شیمی درمانی بر روی این حالت تاثیر می گذارد.

در آغاز این سال محققان گروه دکتر آبراهام برای نشان دادن وسعت تغییرات مغزی ایجاد شده در خانم هایی که از داروهای ضد سرطان سینه استفاده می کردند از اسکن های MRI بهره بردند. در حال حاضر ارتباط بین داروها و کاهش حافظه مشهود بوده و درمان بالقوه ای همانند مصرف NAC برای رفع این حالت پیشنهاد شده است. 

 

دکتر آبراهام می گوید در حال حاضر ما هیچ شواهدی مبنی بر ایمن بودن NAC در بیمارانی که از داروهای شیمی درمانی استفاده می کنند نداریم و برای اثبات نقش موثر این ماده در بیماران سرطانی بررسی های بیشتری باید انجام شود.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:محیا نیوز