بهار نارنج، شكوفه درخت نارنج است كه در فصل بهار بر درخت ظاهر و در پاییز به میوه نارنج تبدیل می‌شود.

 

از آنجا كه بهارنارنج بوی مطبوعی دارد، برای خوش‌طعم‌كردن مواد غذایی و در پخت مربا به كار می‌رود.

خواص درمانی:

بیشترین تاثیر بهارنارنج بر سیستم عصبی است و در تمام كتاب‌ها از خواص خواب‌آوری و آرام‌بخشی آن یاد شده است.

بهارنارنج تقویت‌كننده قلب و دستگاه گوارش هم هست. بهارنارنج در درمان سردردهای عصبی بویژه سردردهایی با منشأ میگرنی، تاثیر فراوانی دارد.

همچنین در درمان درد‌های عادت ماهانه زنان، تپش نامنظم قلب، تشویش، اضطراب، تحریكات عصبی و حتی جلوگیری از آبریزش بینی و زكام موثر است.

مخلوط بهارنارنج با آب كرفس برای دفع سنگ كلیه و مثانه بسیار مفید است و آشامیدن آن در صبح ناشتا برای قطع اسهال توصیه می‌شود.

كسانی كه اشتهای خوبی برای خوردن غذا ندارند، می‌توانند از عرق بهارنارنج به عنوان اشتهاآور استفاده كنند. بعضی نیز معتقدند بهارنارنج افزون بر درمان ضعف اعصاب، در رفع سكسكه و درمان آن نیز موثر است.

در تحقیقات جدید بهارنارنج اثراتی مشابه دیازپام در كاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی نشان داده است.

روش استفاده

بهارنارنج را باید صبح زود وقتی كه به حالت غنچه نشكفته است، از درخت جدا كرده و بلافاصله در محلی تاریك خشك كرد تا تغییر رنگ پیدا نكند.

همچنین برای تهیه چای بهارنارنج 20 گرم گل بهارنارنج را در چهار لیوان آب‌جوش به مدت 15 دقیقه دم می‌كنند. سپس آن را صاف كرده و همراه عسل (به ازای هر استكان یك قاشق عسل) یا شكر سرخ میل می‌كنند. از بهارنارنج كه طبیعتی گرم و خشك دارد، برای معطر كردن چای معمولی نیز استفاده می‌شود.

همچنین از عرق بهارنارنج كه از تقطیر بهارنارنج به وسیله بخار آب تهیه می‌شود در كنار كاربردهای درمانی، در تهیه شربت نیز استفاده می‌شود، اما باید به خاطر داشت كه عرق بهارنارنج را به علت فساد سریع نباید به مدت‌طولانی نگه داشته شود.

عوارض جانبی

اگرچه در كتب قدیمی آمده است بوییدن شكوفه نارنج، تقویت‌كننده اعصاب و از بین‌ برنده زكام است، اما بعضی معتقدند بوییدن زیاد بهارنارنج باعث بی‌خوابی می‌شود.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
 خواص ادویه ها
گیاهان، ادویه های ضدپیری کدامند؟
ادويه ای که چروك و خالهای سياه پوست را از بين میبرد
ادویه ای موثر در پیشگیری از بروز آلزایمر
ادویه ای مفید جهت درمان عفونت