سوراخ كردن گوش، يكی از كارهای معمول و رايجی است كه از قديم، دختران و زنان با آويزان كردن گوشواره در آن خود می‌آراستند. امروزه تغييری...
 
 
 
سوراخ كردن گوش، یكی از كارهای معمول و رایجی است كه از قدیم، دختران و زنان با آویزان كردن گوشواره در آن خود می‌آراستند. امروزه تغییری در روند سوراخ كردن گوش رخ داده است، معضل چند سوراخی كردن و نحوه سوراخ كردن گوش كه از روش‌های سنتی به سمت روش‌های پیشرفته رفته است كه شخص با این كار چندین و چند گوشواره همزمان به گوش خود آویزان می‌كند.

دكتر نفیسه اسماعیلی متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی‌و رئیس بیمارستان رازی در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: در سال‌های اخیر به دلیل عفونت در اجرای روش‌های سنتی سوراخ كردن گوش، بهترین روش استفاده از دستگاه‌هایی با سرعت بالاست كه گوشواره را به گوش دوخت می‌كند، در این روش گوشواره براحتی از نسج پوست می‌گذرد و در آن تمامی‌مراقبت‌های بهداشتی از قبیل ضدعفونی كردن گوش، استریل كردن و ... اجرا می‌شود.

به گفته این متخصص پوست و مو، در اولین مرحله سوراخ كردن گوش، مشخص نمودن مكان مورد نظر حائز اهمیت است چرا كه نه تنها با قرار گرفتن سوراخ به روی غضروف فرد دچار درد زیاد می‌شود، بلكه ممكن است این امر زمینه‌ساز بسیاری از عفونت‌ها شود؛ به نحوی كه آنتی‌بیوتیك‌های معمولی نیز در درمان آن موثر نشوند.

دكتر اسماعیلی هپاتیت و ایدز را از بیماری‌هایی ذكر می‌كند كه ممكن است در این روش از طریق تیغ و وسایل نوك‌تیز به فرد انتقال یابد «همچنین خالكوبی نیز می‌تواند زمینه‌های ایجاد آلرژی را سبب شود» این عضو هیات علمی‌با اظهار این مطلب می‌افزاید؛ بهتر است  شخص پس از انجام این عمل، جهت ترمیم محل سوراخ، به مدت 3 هفته گوش خود را ضد عفونی و با آب ولرم و صابون شستشو دهد.

به گفته وی، بهترین راه جلوگیری از ایجاد ترشحات، چرخاندن گوشواره در گوش است كه با این روش، دیگر سوراخ گوش مستعد جمع شدن عفونت نخواهد شد و در این میان استفاده از پمادهای چرب‌كننده آنتی‌بیوتیكی نیز برای جلوگیری از چسبندگی ترشحات تاثیر فراوانی خواهند داشت.

گفتنی است چند سوراخ كردن گوش، آن هم در مناطق غضروفی، زمینه‌ساز بروز عفونت‌های مقاوم به درمان خواهد شد، این پزشك متخصص با اشاره به این موضوع، استفاده از گوشواره‌های فاقد فلز نیكل را توصیه می‌كند.

نكات بهداشتی

پس از سوراخ كردن گوشتان توسط پزشك، هر روز برای تمیز كردن اطراف سوراخ گوش، از محلول ضد عفونی كننده مخصوص گوش استفاده كنید و محلول را روی تكه پنبه‌ای بمالید و ناحیه بین گوش و گوشواره را تمیز كنید.

گوشواره را تا زمان مشخصی (4 تا 6 هفته)‌ درگوش نگه دارید و یادتان باشد در مدت ترمیم گوش از هیچ نوع افشانه مخصوص مو یا خوشبو كننده و ادكلن استفاده نكنید و اگر بعد از گذشت یك روز از سوراخ كردن گوشتان قرمزی و تورم یا درد مشاهده كردید، با احتمال این‌كه علائم عفونت است به پزشك مراجعه كنید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: جام جم آن لاین