هپاتیت یعنی التهاب كبد كه در میان مردم به نام یرقان مشهور است مهمترین عوامل ایجاد كننده این بیماری ویروس ها هستند بهترین راه در....
 
 
 
 بهترین راه در امان ماندن از عواقب هپاتیت ، پیشگیری از آن است. هپاتیت یعنی التهاب كبد كه در میان مردم به نام  یرقان مشهور است مهمترین عوامل ایجاد كننده این بیماری ویروس ها هستند.

هپاتیت A

دوره كمون بیماری 15 تا 45 روز بوده و انتشار بیماری عمدتآ از طریق مدفوعی،دهانی است این بیماری یرقان همه گیر نیز نامیده می شود.

بیماران منبع اصلی انتشار عفونت هستند و بیماری از طریق آب و مواد غذایی آلوده،دست آلوده،لوازم آلوده ی بیمار(ظروف) قابل انتقال است.

ویروس به مدت یك تا دو هفته پیش از آغاز بیماری وتا چهار هفته پس از بیماری از طریق مدفوع دفع می شود كه خطر انتقال به دیگران وجود دارد


راههای پیشگیری ازهپاتیت A
 
1_ رعایت بهداشت فردی، شامل شستن دستها قبل و بعد از غذا خوردن

2_ ضد عفونی كردن میوه ها و سبزیجات قبل از مصرف

3_ ضد عفونی كردن وسایل بیمار

4_ دفع بهداشتی فاظلاب جهت جلوگیری از آلودگی آب،میوه ها،سبزیجات و خوراكی ها

هپاتیت B

دوره كمون بیماری 50 تا 180 روز است. بیماری از سه طریق انتقال می یابد

1_ برقراری تماس با فرد آلوده به هپاتیت

2_ استفاده از خون و فراورده های خونی آلوده و ابزار آلوده به خون مثل تیغ آلوده،نا خن گیر،قیچی

3_ انتقال به كودك قبل و حین زایمان

گروههایی كه بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند پزشكان،جراحان،پرستاران،كاركنان بخش دیالیز و آزمایشگاه و معتادان تزریقی هستند

سایر افراد در صورت عدم رعایت بهداشت فردی در معرض خطر هستند

در خون،ادرار و مایعات بدن وجود داردBویروس هپاتیت

ناقلین هپاتیت B

ناقل به كسی گفته می شود كه ویروس بیش از 6 ماه در خونش وجود داشته باشد.حال عمومی خوبی داشته و در بررسی آزمایشگاهی اختلالی در كار كبدشان مشاهده نشود.

در چنین شرایطی ویروس به صورت مسالمت آمیز در داخل بدن وجود داشته ولی آسیبی به كبد وارد نمی كند .

درمانی جهت ناقلین وجود ندارد و از آنجایی كه عملكرد كبد آنها خوب است نیازی به درمان وجود ندارد.

ناقلین برای بررسی وضعیت كار كبد،معاینات و انجام آزمایش هر 6 ماه یكبار به پزشك باید مراجعه كنند.

كلیه ی اعضاء خا نواده(همسر،فرزند،پدر،مادر،خواهر،برادر.....) كه در یك مكان با ناقلین زندگی می كنند باید علیه هپاتیت B  واكسینه شوند واكسن هپاتیت B در سه نوبت تزریق می شود و فرد تا 10 سال ایمن می شود ناقلین باید سعی كنند از وسایل و لوازم شخصی مثل مسواك،ریش تراش،ناخن گیر،قیچی به صورت مشترك استفاده نكنند .

ناقلین می توانند مثل بقیه مردم زندگی كنند ،ورزش كنند.

خوشبختانه تماس های عادی و روزمره نظیر دست دادن،كار كردن در یك اتاق،معاشرت با دوستان،همكلاسی ها و افراد فامیل خطری برای دیگران ندارد

نا قلین می توانند ازدواج كنند ولی همسر آنها باید بر علیه بیماری واكسینه شده و از تاثیر مثبت واكسن باید مطمئن شوند.

هپاتیت C

دوره كمون بیماری 60 تا 300 روز است .بیماری از راههای خون،فر اورده های خونی آلود،تز ریقات و ابزار آلوده و همچنین از مادر به جنین سرایت می كند.

این بیماری بیشتر در بین معتادان تزریقی شایع است.

هپاتیت حاد ویروسی, بوسیله یکسری ویروس ایجاد و به نامهای هپاتیت A, هپاتیتB, هپاتیت C و هپاتیت D خوانده می شود. این نوع از هپاتیت یک عفونت شایع ویروسی است که می تواند خطرناک هم باشد, بدن را درگیر کند و منجر به التهاب و از بین رفتن بافت و عملکرد طبیعی کبد شود.

علائم ابتلا به هپاتیت در تمامی انواع آن مشابه است به این صورت که اول علائم عمومی مثل بی اشتهایی ,ضعف, خستگی, تهوع ,استفراغ و درد مبهم در قسمت فوقانی و راست شکم بروز می کند. گاهی در این مرحله تب هم وجود دارد. بعد از این مرحله زردی پیش رونده بروز می کند که ملتحمه (پرده داخلی چشم),مخاط ها و پوست تمام بدن زرد می شود.

از آنجایی که در قرن حاضر ایدز و هپاتیت B دو بیماری لاعلاج هستند باید به آنها توجه بیشتری کرد. زیرا ویروس ایدز در خارج از بدن تنها ۳۰ ثانیه زنده می ماند اما ویروس هپاتیت Bدر خارج از بدن ۲ الی ۳ ساعت زنده است. از این رو احتمال آلودگی به این ویروس بیشتر خواهد بود. اما نکته مهم اینجاست که اگر درمانی برای این دو بیماری نیست اما برای بیماری هپاتیت B واکسنهایی در سه نوبت وجود دارد که انسان را از این بیماری خطرناک مصون می سازد.

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: عصر ایران