سازمان بهداشت جهانی گزارش داده که طول عمر افراد در ثروتمند ترین و فقیرترین کشورهای جهان ممکن است تا بیش از چهل سال با یکدیگر اختلاف داشته باشد...

این سازمان سیستم های اولیه بهداشتی را در سراسر دنیا با هم مقایسه کرده و در آن نابرابری های گسترده و ناکارایی های زیادی کشف کرده است.

مقامات سازمان بهداشت جهانی هشدار داده اند که کاستی های موجود، وضعیت بهداشتی افراد مختلف در داخل و بین کشورها را به طرز خطرناکی از تعادل خارج می کند.

این گزارش خواستار اقدام برای بهبود وضعیت خدمات اولیه بهداشتی است.

مارگارت چان، مدیر عامل سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که باید دست به کار شد و تمرکز بر روی خدمات اولیه بهداشتی، بهترین راه برای ایجاد تغییرات اساسی است.

او می گوید: "جهانی که در مسائل بهداشتی از تعادل خارج شود، نه ثبات خواهد داشت و نه امنیت."

در گزارش سازمان بهداشت جهانی نابرابری های فاحشی هم در درآمدهای بخش بهداشت، دسترسی به خدمات درمانی، و هزینه های آن وجود دارد. در این گزارش آمده که تفاوت های موجود از 20 سال پیش بسیار بیشتر است.

زایمان

برای مثال از 136 میلیون زنی که که امسال بچه دار خواهند شد حدود 58 میلیون طی زایمان و بعد از آن از خدمات پزشکی بی بهره خواهند ماند.

در سراسر دنیا هزینه سالانه دولت ها در بخش بهداشت از 20 دلار تا 6000 دلار برای هر نفر تفاوت داشت.

در بین 5.6 میلیارد جمعیت کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط، بیش از نیمی از هزینه های بهداشتی، شخصاً پرداخت می شود و این مسئله موجب می شود که درآمد افراد به زیر خط فقر برسد.

در این گزارش همچنین آمده اختلاف عظیمی بین افراد داخل یک کشور و حتی داخل یک شهر مشاهده شده است.

برای مثال در نایروبی مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در مناطق پر درآمد زیر 15 نفر در هر 1000 نفر و در مناطق کم درآمد 254 نفر از 1000 نفر است.

این گزارش هشدار می دهد که خدمات بهداشتی اغلب روی فن آوری پیشرفته پزشکی تمرکز می کند در حالی که باید توجه بیشتری به خدمات اولیه بهداشتی داشت.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که استفاده بهتر از امکانات موجود پیشگیری، می تواند بیماری ها را در سطح جهان تا هفتاد درصد کم کند.
 

  گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health
منبع: بی بی سی