براساس تازه ترین آمارهای رسمی شمار افراد آلوده به اچ آی وی، ویروس عامل ایدز، در ایران تا پایان شهریور ماه به 18 هزار و 320 نفر رسید...
گزارش وزارت بهداشت ایران می گوید که این ویروس تاکنون باعث ابتلای ۱۵۹۲ نفر به بیماری ایدز شده است و ۲۸۰۰ نفر نیز در اثر این بیماری در کشور درگذشته اند.

نزدیک به 94 درصد از افراد آلوده مرد هستند.

تزریق مواد مخدر با سرنگ عامل تقریبا 81 درصد از کل موارد ابتلا به این ویروس است و تماس جنسی حدود 12 درصد آنها را تشکیل می دهد.

مقام های سازمان ملل در گذشته اقدامات ایران برای جلوگیری از شیوع این ویروس به خصوص توزیع سرنگ تمیز میان معتادان در زندان ها را ستوده اند.

اما آنها هشدار داده اند که زمینه های شیوع سریع این بیماری در ایران وجود دارد.

کارشناسان به این موضوع اشاره می کنند که ایران در مسیر قاچاق هروئین از افغانستان به اروپا قرار دارد و اینکه معتادان تزریقی بیش از هر گروه دیگری در معرض خطر ابتلا هستند.

اما همچنین هشدار داده شده است که ابتلا به این ویروس از طریق تماس جنسی نیز در حال افزایش است.

کریستین سالازار رئیس یونیسف - صندوق کودکان سازمان ملل - در ایران در ژوئیه 2007 در مصاحبه ای با رویتر گفت: "ما بیش از پیش شاهد انتقال بیماری از طریق تماس جنسی که عامل اپیدمی است هستیم."

به علاوه برخی نگرانند که شمار واقعی مبتلایان بسیار بیش از ارقام شناسایی شده باشد.

مؤید علویان معاون وزارت بهداشت در آذر ماه سال 1386 گفت: "تعداد مبتلایان شناسایی شده به ویروس اچ ای وی/ ایدز بر اساس آخرین آمار موجود حدود 16 هزار نفر است، اما تعداد این افراد حدود 70 هزار نفر برآورد می‌شود."

مقام های وزارت بهداشت سال گذشته اعلام کردند که مبتلایان این بیماری را به طور رایگان معالجه می کنند.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: بی بی سی