قهوه
بر اساس بررسي‌هاي جديد، نوشيدن قهوه در حد تعادل مي‌تواند خطر ابتلا به نارسايي قلبي ناشي از افزايش سن را كاهش دهد
 
حال پرسش اينجاست كه اين حد تعادل چه مقدار است؟ البته دانشمندان در پژوهش‌هاي خود تنها متوجه كم بودن ميزان نارسايي قلبي در افرادي كه قهوه مصرف مي‌كردند، شدند و هنوز رابطه دقيق ميان مصرف قهوه و جلوگيري از نارسايي قلبي يا ساز و كار آن مشخص نيست.
آمار افراد مبتلا به نارسايي قلبي به طور روزافزون در حال افزايش است. هر چند نارسايي قلبي را مي‌توان با داروها و تغيير سبك زندگي كنترل كرد، اما اين مشكل تا حد زيادي روي كيفيت زندگي تاثير خواهد گذاشت.
البته پژوهش‌هاي ديگري كه در مورد اين نوشيدني انجام شده نشان مي‌دهد قهوه علاوه بر اين‌كه مي‌تواند خطر ابتلا به نارسايي قلبي را كاهش دهد، از بدن در برابر ابتلا به ديابت نوع 2، بيماري پاركينسون و سرطان كبد نيز محافظت مي‌كند و بي‌شك مزاياي ديگري نيز براي ما به همراه دارد.
افراد شركت‌كننده در اين آزمايش مي‌توانستند هر نوع نوشيدني اعم از كافئين‌دار يا فاقد كافئين را بنوشند. به هر حال در سوئد و فنلاند بيشتر نوع كافئين‌دار قهوه مصرف مي‌شود.
در مجموع، دانشمندان بيش از 6500 مورد نارسايي قلبي را در بيش از 140 هزار نفر مشاهده كردند. مدت زمان انجام اين مطالعات متفاوت بود و محدوده سني هشت تا 35 سال را شامل مي‌شد.
نتيجه به دست آمده اين بود كه مشخص شد كساني كه روزانه سه يا چهار فنجان قهوه مي‌نوشيدند، در برابر نارسايي قلبي بيشترين محافظت را داشتند. نوشيدن اين مقدار در مقايسه با ننوشيدن آن، خطر ابتلا به نارسايي قلبي را تا 11 درصد كاهش مي‌دهد.
نتيجه جالب ديگري كه از اين پژوهش حاصل شد، اين بود كه وقتي مصرف قهوه افزايش مي‌يابد از مزاياي آن كاسته مي‌شود و به نظر مي‌رسد مصرف پنج يا شش وعده ديگر نفعي ندارد بنابراين فرد را در معرض خطر قرار خواهد داد.
براساس اين داده‌ها با توجه به خطر ابتلا به نارسايي قلبي، ترك عادت نوشيدن شش فنجان قهوه در روز عاقلانه خواهد بود. زماني كه شما بيش از 1500 سي‌سي در روز قهوه مصرف مي‌كنيد، به محدوده خطر نزديك مي‌شويد.
البته اين پژوهش هنوز به طور كامل ثابت نمي‌كند قهوه در پيشگيري از ابتلا به نارسايي قلبي مفيد است. در واقع نارسايي قلبي نتيجه نهايي برخي مشكلات قلبي است.
برخي ديگر از مشكلاتي كه مي‌تواند باعث نارسايي قلبي شود عبارت است از ضربان غيرطبيعي قلب، مشكلات دريچه قلبي، حمله قلبي يا بيماري‌هاي قلبي مادرزادي لذا اثبات قطعي اين كه مصرف متعادل قهوه به پيشگيري از نارسايي‌هاي قلبي منجر مي‌شود، نيازمند پژوهش‌هاي بيشتر است.


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
مناسب ترین نان برای بیماران دیابتی
کلید طلایی پیشگیری از افزایش وزن 
راه حل های طبیعی برای از بین بردن بوی بد دهان 
تاثیر این ویتامین در پیشگیری از ضعف استخوانی 
بهترین زمان‌ها برای خوردن و خوابیدن