بیماری قلبی
توصیه های رییس انجمن قلب و عروق ایران را بخوانید.
 
رییس انجمن قلب و عروق ایران با بیان این كه مصرف نمك در كشور چند برابر استاندارد جهانی است، اظهار كرد: مردم به طور كلی «غذاهای خوشمزه» كمتر بخورند، غذای خوشمزه غذایی است كه شور، شیرین و چرب است. اگر این مورد رعایت شود، حجم كالری كه وارد بدن می‌شود، كاهش می‌یابد.

دكتر فریدون نوحی در گفت‌وگو با ایسنا، شایع‌ترین بیماری قلبی و عروقی در كشور را بیماری‌های عروق خون‌رسان به قلب یا بیماری‌های ایسكمیك عنوان كرد و افزود: بیماری‌های عروق خون‌رسان موجب ایجاد كم‌خونی در فرد و سكته قلبی می‌شود.

وی ادامه داد: 20 سال پیش، بیماری‌های دریچه‌ای شایع بودند كه با بالا رفتن امكانات بهداشتی و پزشكی در حال ریشه‌كن شدن هستند. اما بیماری‌های ایسكمیك به دلیل این كه نتوانستیم عوامل خطر را كنترل كنیم، در حال افزایش هستند. البته این بیماری صد درصد منجر به سكته نمی‌شود.

نوحی ضمن اشاره به این ‌كه سالانه سه درصد مبتلایان به بیماری‌های عروق كرونر سكته می‌كنند، اظهار كرد: اگر برای افرادی كه 50 سال به بالا سن دارند، تست ورزش انجام بدهیم و یا آنژیوگرافی كنیم، ممكن است بسیاری از آنها بیماری عروق كرونر داشته باشند، اما خودشان از آن اطلاعی نداشته باشند.

وی ادامه داد: باید توصیه كنیم عوامل ایجاد كننده، تسریع و تشدید كننده كنترل شوند. این عوامل را مردم می‌شناسند. مصرف دخانیات، فشار خون بالا، دیابت، چربی بالا، استرس زیاد، چاقی و بی‌تحركی از این جمله هستند. البته جنسیت هم در بروز این بیماری‌ها دخیل است و مردان تا 60 سالگی بیشتر به بیماری عروق كرونر مبتلا می‌شوند، در زنان هم پس از طی دوران یائسگی، آمار ابتلا برابر می‌شود، اما به طور كلی نارسایی‌های قلبی در مردان بیشتر مشاهده می‌شود.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir



مطالب پیشنهادی:

غذاهای ضد استرس را می شناسید؟
موثرترین ذخیره سازی ویتامین
مهار افسردگی با خوراكی‌های خوشمزه
رژیمی برای آلزایمر
کمبود چه ویتامین ها و مواد معدنی شما را بی حال می کند؟