آلودگی هوا
یك روانپزشك و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: آلودگی هوا باعث عوارضی همچون پرخاشگری، افسردگی و فراموشی در افراد می‌شود كه باید سیاستگذاران این هشدارها را جدی بگیرند.
 علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس افزود: آلودگی هوا فقط روی قسمتی از بدن اثر نمی‌گذارد، بلكه سلامت فیزیكی و سلامت روان افراد را تهدید می‌كند. آلودگی هوا به سیستم قلبی، تنفسی، گوارشی و مغزی به دلیل كاهش اكسیژن آسیب می‌زند.
 
وی ادامه داد: طبق پژوهش‌های انجام‌شده روی حیوانات در فضای آزمایشی و در شرایطی كه اكسیژن‌رسانی را مختل كردند، مشاهده شد با كاهش انتقال اكسیژن به مغز، رفتارهای پرخطری از حیوانات سر زد.
 
این متخصص اعصاب و روان گفت: این وضعیت در مورد انسان‌ها نیز صادق است. هر قدر میزان اكسیژن‌رسانی به مغز كاهش یابد برخی نقاط حساس مغز تحریك می‌شود در نتیجه اختلالاتی مانند افسردگی، پرخاشگری، بی‌تفاوتی و اختلال در تمركز و توجه را باعث می‌شود.
 
باغبانیان ادامه داد: اختلال در حافظه و كند‌شدن عملكرد ذهنی از دیگر عوارض آلودگی هواست و افراد را در موقعیت‌های اجتماعی، شغلی و مراقبت از خود دچار مشكل می‌كند.
 
وی اظهار كرد: هر چه عوارض مسمومیت ناشی از سرب بیشتر شود، اختلالات ذهنی افزایش می‌یابد كه به مرور باعث فراموشی‌های دائم، بیماری‌های لرزشی و علائمی شبیه جنون را در افراد ایجاد می‌كند كه بسیار شاهد آن هستیم.
 
باغبانیان گفت: با افزایش میزان شیوع اختلالات روانپزشكی و اعصاب و روان می‌طلبد پزشكان و دست‌اندركاران با اتخاذ سیاست‌هایی صورت مساله را پاك نكنند، بلكه به حال مردم دلسوزی كنند و با علمی كه محققان كشورمان دارند راه‌حلی برای این معضل بیابند.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، افراد سالخورده و كودكان را بیشترین گروه در معرض آسیب دانست و گفت: آلودگی‌های هوا و صوتی به نحوی باعث استرس در افراد می‌شود و افسردگی و اختلالات روانی را در كسانی كه سابقه این بیماری‌ها را دارند، تشدید می‌كند.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir