تغذیه
زندگی در دنیای شلوغ و پرشتاب این دوران باعث شده افراد ساعات زیادی از روز را در محل كارشان سپری كنند؛ ساعاتی كه معمولا در آن فرصتی برای رعایت اصول صحیح تغذیه وجود ندارد. بنابراین معمولا یك لیوان چای همراه با چند حبه قند یا چند تكه بیسكویت، شكلات و آبنبات تنها میان‌وعده‌هایی است كه كارمندان میل می‌كنند.
 
 
البته اگر كمی بیشتر به فكر باشند، شاید یكی دو میوه تازه هم همراه خودشان به محل كار ببرند تا طی ساعت‌های كاری، نیاز به مصرف میوه و سبزیجات هم تامین شود.

با این حال، اغلب كارمندان و افرادی كه مشغول كار هستند توجهی به تغذیه‌شان ندارند و آن را چندان مهم نمی‌دانند. در حالی كه متخصصان تاكید می‌كنند پیروی از یك رژیم غذایی صحیح و متعادل برای همه افراد ضروری است و این موضوع بویژه زمانی كه فرد در حال كار و فعالیت ذهنی است، اهمیت بیشتری می‌یابد.

میترا زراتی، كارشناس ارشد تغذیه در این زمینه یادآور می‌شود: با توجه به این‌كه افراد معمولا ساعت‌های زیادی از روز را در محل كارشان هستند، حتما باید با آگاهی و توجه بیشتری مواد غذایی را انتخاب كنند؛ به طوری كه با مصرف آنها نیازهای بدن‌شان تامین شود.

این كارشناس تغذیه می‌گوید: یكی از مهم‌ترین موضوعات در این‌ زمینه كه باعث افزایش كارایی و تمركز كارمندان نیز می‌شود، مصرف صبحانه كامل است. بنابراین توصیه می‌شود تمام افراد، وقت كافی برای مصرف صبحانه در نظر بگیرند و این وعده غذایی را به بهانه كمبود وقت حذف نكنند.

برخی ترجیح می‌دهند در محل كار و همراه با همكارانشان صبحانه ‌بخورند و گروهی هم صبحانه‌شان را در خانه میل می‌كنند. آنهایی كه صبحانه را همراه اعضای خانواده مصرف و از مواد غذایی موجود در خانه استفاده می‌كنند، معمولا با مشكل خاصی مواجه نمی‌شوند. اما كسانی كه دور هم جمع می‌شوند و در محل كار صبحانه می‌خورند باید دقت بیشتری داشته باشند.

به گفته زراتی، در چنین شرایطی احتمال دارد افراد از خوراكی‌هایی استفاده كنند كه برای سلامت‌شان چندان مناسب نیست؛ به عنوان نمونه مصرف بی‌رویه كره، خامه، پنیرهای خامه‌ای و پنیرهای پرچرب می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد و به همین دلیل حتما باید به نوع و میزان مواد غذایی مصرفی هنگام صبحانه یا ناهار دسته‌جمعی در اداره دقت كنید.

قندان‌ها را از روی میز بردارید

تفاوتی ندارد چه شغلی داشته باشید و مشغول انجام چه نوع كاری باشید؛ در همه كارها و فعالیت‌ها، بدن ما به مصرف مواد غذایی خاصی نیاز دارد كه باید با توجه به آن، از غذاهای مناسب و مورد نیاز استفاده كنیم.

زراتی در این مورد توضیح می‌دهد: حذف میان‌وعده‌ها و مصرف وعده‌های اصلی به تنهایی به هیچ وجه شیوه صحیحی نیست. بنابراین فراموش نكنید در طول روز حتما از میان وعده‌های مناسب استفاده كنید تا نیاز بدن تامین شده و قند خون‌تان افت نكند.

البته آنچه در اداره‌ها بین دو وعده غذای اصلی مورداستفاده قرار می‌گیرد، چند لیوان چای و تعدادی قند است؛ برای همین هم قندان‌ها جزو جدایی‌ناپذیر میزهای كار ما شده؛ هرچند كه متخصصان چنین روشی را تائید نمی‌كنند.

این كارشناس تغذیه با اشاره به این موضوع می‌گوید: متأسفانه بسیاری از افراد هنگامی كه مشغول كار هستند، چند لیوان چای می‌نوشند. مصرف بی‌رویه چای نیز موجب می‌شود افراد به جای استفاده از میوه، بیسكویت‌های سبوس‌دار یا انواع مغزها سراغ قند، شكلات، آبنبات یا گز و سوهان بروند و در نتیجه مصرف مواد غذایی شیرین افزایش می‌یابد.

بنابراین اگر می‌خواهید دچار اضافه‌وزن و چاقی نشوید، حتما باید به این مورد توجه داشته باشید. زراتی ضمن بیان این مطلب می‌گوید: مصرف موادی مانند توت و انجیر خشك یا خرما كه قند آنها معمولا همراه با فیبر است، یكی از بهترین گزینه‌ها به عنوان میان‌وعده خواهد بود.

پس بهتر است قندان را بردارید و به جای آن یك ظرف حاوی توت، انجیر یا خرما روی میزتان بگذارید. همچنین این نكته را نیز به یاد داشته باشید كه در اداره‌ها مصرف خرمای خشك توصیه می‌شود و استفاده از خرمای تازه كه حاوی شهد است، به دلیل احتمال آلودگی و فساد مناسب نیست.

كار می‌كنید؛ آب بنوشید

خیلی از افراد هنگامی كه مشغول كار می‌شوند، یادشان می‌رود باید چند لیوان آب بنوشند و به همین راحتی مصرف آب را فقط به یك لیوان آن هم همراه ناهار محدود می‌كنند.

زراتی ضمن اشتباه‌ دانستن چنین شیوه‌ای خاطرنشان می‌كند: حتما باید در ساعت‌های مختلف و در طول روز به اندازه یك بطری آب بنوشید؛ حتی اگر تشنه نیستید. همچنین دقت داشته باشید مصرف بی‌رویه چای نیز موجب می‌شود آب زیادی از بدن دفع شود.

اما چرا كارمندان عادت كرده‌اند فقط چای بنوشند و هیچ‌وقت از نوشیدنی دیگری غیر از چای استفاده نمی‌كنند؟ البته تغییر نوع نوشیدنی‌ هم كار چندان سختی نیست. حمل یك پاكت شیر یكنفره به محل كار بسیار ساده است، ولی نتایج فوق‌العاده‌ای دارد.

زراتی در این‌باره می‌گوید: اگر مدیران مجموعه‌ای‌ بتوانند شیر را به عنوان یكی از میان‌وعده‌های كارمندان و كارگران در نظر بگیرند، بسیار مناسب خواهد بود؛ حتی اگر فقط چند روز در هفته میان آنها توزیع شود، اما در صورتی كه چنین شرایطی در محیط كار وجود نداشته باشد، می‌توانید شیر را در بسته‌بندی‌های استریل به محل كار برده و به عنوان میان‌وعده مصرف كنید.

به گفته این كارشناس ارشد تغذیه، یكی از بهترین میان‌وعده‌هایی كه برای مصرف در محل كار پیشنهاد می‌شود مجموعه‌ای از مواد غذایی است كه شامل پروتئین، كربوهیدرات و چربی‌های مفید باشد؛ به همین دلیل خوب است هنگام كار از چند بیسكویت‌ سبوس‌دار، چند عدد مغز گیاهی خام یا یك لیوان شیر به عنوان میان‌وعده مناسب و مفید استفاده كنید.

در خوردن ناهار افراط نكنید

شاید بگویید كیفیت و نوع غذایی كه در اداره یا كارخانه توزیع می‌شود، به شما ارتباطی ندارد و در این مورد كاری از دست‌تان برنمی‌آید. به همین دلیل باید گفت اولین قدم برای بهبود كیفیت غذا، نظارت مدیران یا مسئولان مجموعه است. اما در صورت وجود چنین شرایطی نیز با رعایت نكاتی ساده می‌توانید وضع بهتری برای خود ایجاد كنید.

زراتی در این زمینه می‌گوید: در صورتی كه غذا خیلی چرب باشد، سلامت فرد را به خطر خواهد انداخت. بنابراین توصیه می‌شود اول از همه نظارت بهتر و دقیق‌تری صورت گیرد تا غذاهای خیلی چرب تهیه نشود. علاوه بر این، بهتر است همراه ناهار از سالاد یا سبزیجات استفاده كرده و آب یا دوغ را به عنوان نوشیدنی انتخاب كنید. همچنین بسیار خوب است اگر افراد بتوانند همراه ناهار، یك میوه هم مصرف كنند تا نیاز بدن‌ به ویتامین‌ها و املاح موجود در میوه‌ها و سبزیجات نیز تامین شود.

شب كارها دقت كنند

خیلی از افراد مجبورند شب‌ها در محل كارشان حاضر شوند و به همین دلیل برنامه زندگی‌شان دستخوش تغییر خواهد شد. زراتی به این افراد چنین توصیه می‌كند: برای كاهش احساس خواب‌آلودگی می‌توانید از قهوه، نسكافه یا حتی چای كمك بگیرید. ولی حتما باید از میوه‌ها و سبزیجاتی كه حاوی ویتامین C و A است مانند هویج، مركبات، انار و انگور نیز استفاده كنید.

به گفته این كارشناس تغذیه، برای پیشگیری از كم‌خوابی و عوارض ناشی از آن مصرف مواد غذایی حاوی روی مانند بادام‌زمینی، گردو و انواع آجیل نیز توصیه می‌شود. مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند جوانه گندم هم برای تامین آنتی‌اكسیدان‌های مورد نیاز باید در طول روز استفاده شود.




گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 

مطالب پیشنهادی:

خوراکی های انرژی زا
بهترین و بدترین روغن های خوراکی
خوراکی های مفید برای شفاف شدن مو، پوست، علیه شکنندگی ناخن
خوراکی علیه شکستگی
با این خوراکی به جنگ كبد چرب بروید