تخم مرغ می‌تواند به سادگی با انتقال باكتری سالمونلا كه شایع ترین عامل اسهال و استفراغ به شمار می رود، از طریق آلوده شدن به مدفوع مرغ...
 
 

تخم مرغ خام می تواند موجب عفونت سالمونلایی شود

آلودگی سالمونلایی تخم‏مرغ در اثر پختن و نیمرو كردن از بین می‏رود ولی در مواردی كه تخم‏مرغ بصورت خام یا در شیرینی‏پزی ها مصرف می‏ شود، خطر انتقال باكتری سلامونلا و ایجاد عفونت گوارشی سالمونلایی وجود دارد.
در مطالعه ای كه در دانشكده دامپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شیراز صورت گرفته است ودر مقاله ای منتشر شده است اعلام شد: تخم مرغ می‌تواند به سادگی با انتقال باكتری سالمونلا كه شایع ترین عامل اسهال و استفراغ به شمار می رود، از طریق آلوده شدن به مدفوع مرغ، این آلودگی را به انسان انتقال دهد.
در این مقاله آمده است انواع سالمونلا با حرارت از بین می روند و به این علت ضروری است تخم مرغ در هر شرایط قبل از مصرف كاملا پخته شود یا قبل از مصرف با محلولهای ضد عفونی كننده ای چون دتول شستشو شود.
بنابر این گزارش در این بررسی كه بر روی پانصد عدد از تخم‏مرغ‏های مصرفی در شهر شیراز انجام شده است، دو نمونه از این تخم‏مرغ ها بر روی پوسته، آلودگی به سالمونلا تیفی موریوم داشتند و فقط در یك نمونه، زرده نیز به سالمونلا آلوده بود.
خاطرنشان می شود نمونه‏هائی كه در پوسته آلودگی به سالمونلا داشتند، زرده‏ها آلوده نبود و تنها تخم‏مرغی كه در زرده آلودگی به سالمونلا داشت، پوسته‏ عاری از وجود این باكتری بود.
نتیجه بدست آمده هشدار خوبی است كه آلودگی به سالمونلا در بین طیور تخمگذار در حال شروع شدن است البته متأسفانه در این‏مورد آماری موجود نیست تا بتوان درصد این آلودگی را با زمانهای دیگر قیاس كرد.
بر اساس این مطالعه علت آلودگی تخم مرغ به سالمونلا شامل آلودگی مرغهای ناقلی است كه به ظاهر سالمند و در هر گله‏ای ممكن است وجود داشته باشند. این مرغهای ناقل ، باكتری را از طریق مدفوع و یا تخم خود دفع می‏كنند.
در پژوهشی كه بر مرغهای عرضه شده به بازار شیراز انجام شده است، مشخص شد 6/5 درصد از 125 عدد مرغ، انواع مختلف سالمونلا را در روده كور، كبد و صفرایشان حمل می‏كردند.
از سوی دیگر امكان دارد تخم‏مرغهای آلوده به سالمونلا در داخل ماشین جوجه‏كشی بطور تصادفی بشكنند یا از طریق سطح آلوده خود باعث آلودگی وسایل و تخم‏مرغهای دیگر شوند.
به علاوه فرد ناقل سالمونلا نیز ممكن است در حین دستكاری یا حمل و نقل شانه‏های تخم‏مرغ، كارتن‏ها یا ماشینهای در تماس با تخم‏مرغها، آنها را آلوده كند و این آلودگی به دیگر تخم‏مرغها سرایت كند.
در این مقاله تاكید شده است كه امكان آلودگی تخم‏مرغ در طی مراحل تشكیل در لوله تخمدانی مرغ یا از طریق منافذ موجود روی پوسته‏اش وجود دارد كه البته در این حالت آلبومن موجود در سفیده تخم‏مرغ با اثر ضدباكتری خود از رشد آلودگی به داخل تخم مرغ جلوگیری می كند.

 

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: واحد مرکزی خبر