نتایج این تحقیق تایید می‌كند كه سولفید هیدروژن با اكسید نیتریك تركیب شده و گازی را تشكیل می‌دهد كه می‌تواند فشار خون را...
 
 
    گاز تخم مرغ گندیده، فشار خون را تنظیم می‌كند
  به گفته پژوهشگران، گاز سولفید هیدروژن كه عامل بوی نامطبوع تخم مرغ گندیده و فاسد است می‌تواند در موشهای آزمایشگاهی، فشار خون و عملكرد رگهای خونی را تنظیم كند.

 پژوهشگران خاطرنشان كردند كه با این كشف احتمال كاربرد سولفید هیدروژن بعنوان جایگزینی برای درمان فشار خون بالا در انسانها افزایش خواهد یافت.

پژ وهشگران در آمریكا و كانادا نشان دادند كه سولفید هیدروژن توسط آنزیم خاصی موسوم به CSE تولید می‌شود و متوقف كردن فعالیت این آنزیم می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود. بعلاوه با این اقدام به رگهای خونی در موشهای آزمایشگاهی نیز آسیب وارد می‌شود.

محققان با استفاده از دانش ژنتیك و دستكاری ژنها، موشهایی را متولد كردند كه میزان اندكی آنزیم CSE تولید می‌كردند و در نتیجه سطح سولفید هیدروژن در سرم آنها كاهش می‌یافت. پس از حدود هفت هفته بعد از تولد معلوم شد؛ این موشها كه گرفتار جهش ژنتیكی شده‌اند علایم فشار خون بالا را از خود بروز می‌دهند. همچنین كمبود سولفید هیدروژن باعث شد كه این موشها نسبت به روشهای آرام كننده رگهای خونی واكنش ناقص و معیوب نشان دهند.

نتایج این تحقیق تایید می‌كند كه سولفید هیدروژن با اكسید نیتریك تركیب شده و گازی را تشكیل می‌دهد كه می‌تواند فشار خون را تنظیم كند. این كشف راه را برای پیدا كردن روشهای جدید درمان فشار خون بالا هموار خواهد كرد.

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران