محبوبیت استفاده از پیام کوتاه در آفریقای جنوبی به درمان و پیش‌گیری از ابتلا به ویروس ایدز کمک می‌کند. طی پروژه‌ای که به Masiluleke معروف است...
 محبوبیت استفاده از پیام کوتاه در آفریقای جنوبی به درمان و پیش‌گیری از ابتلا به ویروس ایدز کمک می‌کند.

طی پروژه‌ای که به Masiluleke معروف است، يك میلیون پیامک مجانی برای افراد فرستاده می‌شود تا آن‌ها را به انجام آزمایش ایدز ترغیب کند.

در آفریقای جنوبی همه ساله 350 هزار نفر بر اثربیماری‌های مربوط به ویروس HIV جان خود را از دست می‌دهند و به گزارش سازمان ملل، در حال حاضر 6 میلیون نفر مبتلا به ایدز در آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند.

اجرای آزمایشی این پروژه نشان داده است که از زمان ارسال این پیامک‌ها مراجعه افراد به مراکز ایدز در ژوهانسبورگ 200 درصد افزایش داشته است.

گوستاو پریکلت؛ یکی از دست اندرکاران این پروژه می‌گوید: «این بزرگترین استفاده از تلفن همراه برای  مقاصد درمانی است.»

جمعیت 49 میلیون نفری آفریقای جنوبی دارای 43 میلیون خط تلفن همراه است. آقای پریکلت در این زمینه می‌گوید: «پوشش تلفن همراه در آفریقای جنوبی تقریباً همگانی است و تلفن همراه به یکی از وسایل دریافت اطلاعات برای مردم تبدیل شده است.»

 برای ارسال این پیامک‌ها از سیستم «با من تماس بگیرید» یا (Please Call Me(PCM استفاده می‌شود. این سیستم به کسانی که حتی فاقد اعتبار برای ارسال پیامک هستند امکان فرستادن پیامکی با این مضمون را می‌دهد و کاملاً مجانی می‌باشد.

پیامکی که به افراد در این طرح فرستاده می‌شود به این صورت است: «نگران ابتلا به ایدز هستید و می‌خواهید با مشاوری در این زمینه صحبت کنید؟ با این شماره تماس بگیرید...». این پیامک به زبان‌های انگلیسی و محلی آفریقایی فرستاده می‌شود.

زینی تابتی؛ یکی از فعالان مبارزه با ایدز می‌گوید: آفریقای جنوبی مرکز ایدز در جهان است. محدودیت‌های فرهنگی و اطلاعات نادرست افراد در این زمینه، آزمایش‌های ایدز را با مشکلاتی روبرو ساخته است. با این حال تست HIV به صورت گسترده‌ای قابل دسترسی است ولی تنها 5 درصد از مبتلایان به انجام آن می‌پردازند و تنها زمان که دیگر دیر شده است و در خطر مرگ هستند.

پشتیبانان و مجریان این طرح شبکه فن‌آوری نوکیا – زیمنس، انجمن‌های خیریه HIV و شبکه‌های آموزشی مانند National Geographic هستند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: همشهری آنلاین