...به خودی خود تظاهری ندارد و بیماری خاموشی است؛ این بیماری فقط در موضع شکستگی استخوان خود را نشان می‌دهد و...
 
 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیماری پوکی استخوان را بیماری خاموش ولی پرعارضه دانست.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه در تعریف پزشکی از کاهش توده استخوانی و کاهش کیفیت آن به عنوان پوکی استخوان یاد می‌شود گفت: در این حالت استخوان مستعد شکسته شدن و ممکن است هر ضربه ضعیفی به بافت استخوان صدمات جبران ناپذیری وارد کند.
وی با تأکید بر اینکه پوکی استخوان به خودی خود تظاهری ندارد و بیماری خاموشی است گفت: این بیماری فقط در موضع شکستگی استخوان خود را نشان می‌دهد و حدود 50 درصد شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ناحیه ستون فقرات رخ می‌دهد.
دکتر لاریجانی کاهش قد و قوز پشت در سنین بالا را از علائم پوکی استخوان دانست و گفت: اگر پوکی استخوان درمان نشود به سایر اعضای حیاتی بدن نیز صدمه وارد می کند.
وی کمبود ویتامین دی و کلسیم در رژیم غذایی و کم تحرکی و بی توجهی به ورزش را از اصلی ترین عوامل ابتلا به پوکی استخوان دانست و گفت: توجه به این موارد باعث تأخیر و کاهش ابتلا به بیماری پوکی استخوان می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه در بررسیهای صورت گرفته در دانشگاههای علوم پزشکی مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز حدود 40 تا 80 درصد جمعیت کشور از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند و وضعیت پوکی استخوان در ناحیه لگن در شهرهای مختلف حدود 30 درصد است.
وی با بیان اینکه بررسیها نشان می‌دهد پوکی استخوان 36 هزار سال عمر مفید مردم کشور را کم می‌کند با این حال مردم از این آمار نباید نگران باشند زیرا بررسیها نشان می‌دهد میزان تراکم استخوانی نژاد مردم ایران از مردم ژاپن بیشتر است و فاصله کمی با مردم آمریکا دارد.
لاریجانی افزود: باوجود شیوع پوکی استخوان در کشور بویژه زنان مسن میزان شکستگی در کشور بالا نیست و مردم نیز برای دریافت ویتامین دی می‌توانند از نور طبیعی آفتاب کمک بگیرند.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان می‌دهد با مصرف روزانه دو لیوان شیر غنی شده از ویتامین دی به مدت 2 ماه میزان کمبود ویتامین دی از 60 درصد به 9 درصد کاهش می‌یابد افزود: این نتایج نشان می‌دهد می‌توان با تغذیه صحیح و ورزش آمار مبتلایان به پوکی استخوان را کاهش داد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: واحد مرکزی خبر