معده
وقتی صحبت از ترش کردن معده یا بازگشت اسید معده می‌شود، موادغذایی خاصی هستند که معمولاً مشکل سازند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردمان ؛ بهترین راهکار این است که به طور کل از مصرف این موادغذایی خودداری کنید. اما متاسفانه، این مواد معمولاً بیشتر از نیمی از برنامه‌غذایی همه افراد را در بر می‌گیرند. در زیر موادغذایی که در این زمینه مخرب و آسیب‌رسان هستند را برایتان معرفی می‌کنیم.

شکلات

یک خبر بد برای آنهایی که عاشق شکلات هستند: به نظر می‌رسد که شکلات بیشتر از سایر موادغذایی موجب برگشت اسید معده می‌شود. این می‌تواند سه دلیل داشته باشد:

۱. شکلات حاوی کافئین و سایر محرک‌ها مثل تئوبرومین است که موجب رفلکس می‌شود.
۲. شکلات چربی بالایی دارد و چربی رفلکس اسید معده را تشدید می‌کند.
۳. همچنین شکلات حاوی مقادیر زیادی کاکائو است و کاکائو موجب رفلکس اسید معده می‌شود.

شکلات تلخ به اندازه شکلات پرچرب شیری بد نیست اما باید با واقعیت روبه‌رو شد: همه شکلات‌ها برای اسید معده مخرب هستند.

سودا

سودا و سایر نوشیدنی‌های گازدار یکی از مهمترین دلایل بازگشت اسیدمعده هستند. حباب‌های کربناتی درون معده و افزایش فشار با رفلکس معده در ارتباط هستند. سوداهای کافئین‌دار و آنها که اسیدی هستند (تقریباً همه‌شان) حتی بدتر هم هستند. از نوشیدنی‌هایی که آزمایش شده‌اند، کوکا و پپسی رژیمی بیشتر اسیدی بودند اما همه نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند مشکل‌ساز باشند.

غذاهای سرخ‌کردنی

غذاهای سرخ‌شده شناخته‌ شده‌ ترین عامل رفلکس معده هستند.  این غذاها همچنین موادی هستند که دلیل اصلی سوزش معده نیز می باشند.این غذاها به دلیل محتوی بالای چربی در لیست غذاهایی قرار می‌گیرند که موجب تحریک رفلکس اسید معده می‌شوند.

الکل

آبجو و سایر نوشیدنی‌های الکلی با برگشت اسید معده در ارتباط هستند. بسیاری از این نوشیدنی‌ها خیلی اسیدی نیستند اما گفته می‌شود که الکل دریچه زیر مری (جایی که به معده وصل می‌شود) را شل کرده و موجب برگشت اسید معده می‌شود. سعی کنید به کل مصرف این نوشیدنی‌ها را کنار بگذارید.

لبنیات پرچرب

همه موادغذایی پرچرب موجب رفلکس یا در اصطلاح ترش کردن معده می‌شوند. اگر رفلکس شدید دارید و در عین حال عاشق پنیر هستید یا لبنیات پرچرب دیگری، یکی از الزامات برنامه‌غذایی روزانه‌تان است، دیگر وقتش رسیده که کمی رژیم‌غذاییتان را اصلاح کنید. سعی کنید از این موادغذایی به مقدار بسیار کم و به عنوان مزه استفاده کنید نه غذای اصلی.

گوشت‌های پرچرب

احتمال بروز رفلکس اسید معده توسط قسمت‌های پرچرب گوشت که مدت زمان بیشتری در معده می‌مانند افزایش می‌یاید. سعی کنید از قسمت‌هایی از گوشت استفاده کنید که چربی کمتری دارند و قسمت‌های پرچرب را حداکثر یک بار در هفته مصرف کنید.

کافئین

یک فنجان قهوه یا کاپوچینو در روز اشکالی ندارد اما کسانیکه تمام روز مشغول نوشیدن قهوه یا چای هستند معمولاً با مشکل رفلکس معده سروکار دارند. سعی کنید به جای آن از چای بابونه که بهترین چای گیاهی است یا چای سبز یک یا دو بار در روز استفاده کنید.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
راه حلی برای کنترل سوزش معده
خوراکی هایی که معده تان را می سوزانند
توصیه هایی برای کاهش مشکلات معده
دربارۀ سوزش معده چه میدانید؟
تاثیر رژیم غذایی بر زخم معده