دهان و دندان
برای کاهش بیماری‌های دهان و دندان در زنان یائسه باید هر گونه بیماری در این افراد درمان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ندا رسایی مسئول واحد سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت خوزستان گفت: با افزایش امید به زندگی در جامعه، نیمی از دوره زندگی زنان در دوران یائسگی می‌گذرد و به همین دلیل نیاز است که در این دوران مراقب سلامت خود باشند.

وی افزود: کاهش هورمون‌های زنان در دوران یائسگی موجب نازک شدن مخاط دهان، ‌سوزش دهان در اثر کاهش بزاق، تحلیل لثه و تحلیل استخوان حمایت‌کننده دندان می‌شود و به همین دلیل ممکن است لثه‌ها زود خون‌ریزی کنند.

دکتر رسایی تصریح کرد: برای حل این مشکل باید از مسواک‌های " خیلی نرم" استفاده شود و خمیر دندان مورد استفاده نیز نباید ترکیبات سفید کننده داشته باشد. دهان شویه‌ها نیز نباید الکل داشته باشند و یا این که دارای الکل خیلی کمی باشند.

مسئول واحد سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت خوزستان گفت: این افراد از داروهای مختلفی استفاده می‌کنند که موجب خشکی دهان می‌شود و خشکی دهان نیز از عواملی است که پوسیدگی دندان را تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: ‌مشکلات لثه که پیش از دوران یائسگی درمان نشده‌اند، موجب تحلیل لثه شده و به همین دلیل ریشه دندان در این افراد دیده می‌شود که ریشه دندان نیز به شدت مستعد پوسیدگی است.

دکتر رسایی عنوان کرد: زنان یائسه باید از مکمل‌های هورمون‌ استفاده کنند و کلسیم نیز باید استفاده شود. در کنار اینها باید از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید هم استفاده شود. این افراد باید به خطر سرطان‌های دهان نیز توجه داشته باشند.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
توصیه هایی در خصوص بهداشت دهان و دندان(1)
توصیه هایی در خصوص بهداشت دهان و دندان(2)
در این دوران بیشتر مراقب دهان و دندان های خود باشید
چه چیزی دندان های مان را زرد میکند؟
اقدامات بهداشتی و پیشگیری از مشکلات دهانی دندانی