بطور کلی نژاد آریایی از نظر ابتلا به این سرطان‌ها نژادی ضعیف است و بطور ژنتیکی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌های مری و معده قرار دارد...
 
 
عضو کمیته علمی انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: کم اشتهایی همراه با حالت تهوع و به دنبال آن کاهش وزن از جمله مهمترین علایم و نشانه های ابتلا به سرطان معده است که باید جدی گرفته شوند.
دکتر "بهزاد رحمانی" در حاشیه برگزاری سومین کنگره سراسری جراحان عمومی ایران افزود: هر شخصی که به مدت بیش از سه هفته دچار بی اشتهایی و حالت تهوع شود باید به منظور تشخیص سرطان مری و معده، دستگاه گوارش فوقانی او مورد بررسی قرار گیرد.
فوق تخصص جراحی ریه و قفسه صدری، بی اشتهایی همراه با کاهش وزن را یک نشانه هشداردهنده دراین زمینه بیان کرد و افزود کسانی که در ماههای اخیر دچار کاهش وزن شدید شده اند، بیمارانی هستند که سرطان معده در آنها پیشرفت کرده و متاسفانه در بیشتر موارد هم قابل درمان نیست.
عضو کمیته علمی سومین کنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایران اظهار داشت: علایمی همچون دردهای شدید معده و تداوم یافتن کاهش وزن علایمی هستند که در مراحل پیشرفته بیماری بروز می کند.
به گفته این متخصص در تمام دنیا میزان بروز سرطانهای مری و معده در مردان بیشتر است و علاوه بر مسئله جنسیت، افرادی که دارای گروه خونی "آ" هستند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان مری و معده قرار دارند.
رحمانی با اشاره به اینکه در مناطقی از ایران همچون خراسان، گنبد، کردستان، زنجان و مازندران سرطان مری و معده شایعتر است بیان داشت: بطور کلی نژاد آریایی از نظر ابتلا به این سرطان ها نژادی ضعیف است و بطور ژنتیکی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های مری و معده قرار دارد.  
وی با تاکید بر نقش و اهمیت تغذیه در ابتلا به سرطانهای مری و معده گفت: در برخی از اقوام همچون کردها و لرها چون عادت به نوشیدن چای داغ دارند سوختگی مری بیشتر دیده می شود و این سوختگی در افزایش ابتلا به سرطان معده موثر است.
سومین کنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایران هفتم تا نهم آبان ماه در مرکز قلب برپا است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: ایرنا