فشارخون
فشار خونتان بالاست، پایین است یا طبیعی؟
 
اگر فشار خون طبیعی دارید که به شما تبریک می‌گوییم و امیدواریم همیشه فشاری طبیعی و بی‌دردسر داشته باشید و اگر فشار خونتان بالاست باید خیلی سریع برای درمان و تغییر سبک زندگی‌تان اقدام کنید اما اگر فشار خونتان پایین است باید بدانید اگرچه باید هر چه زودتر به دنبال درمان و ریشه‌یابی مشکل‌تان باشید، اما باز هم خوش‌شانس‌تر از افرادی هستید که فشار خون بالایی دارند؛ چراکه فشار خون پایین به تنهایی عوارض کمتری نسبت به فشار خون بالا دارد.

چرا فشار خون پایین است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ هنگامی که فشار خون فردی کمتر از محدوده طبیعی باشد (کمتر از 100 روی 60) به آن فشار خون پایین گفته می‌شود اما نکته مهم در اینجا این است که خیلی هم نمی‌توان مرزبندی قطعی برای این موضوع اعلام کرد چراکه محدوده طبیعی فشار خون از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است و فشاری که برای یک نفر طبیعی محسوب می‌شود ممکن است برای دیگری فشار خون پایینی باشد. گاهی فشار خون فردی از نظر عددی پایین است اما فرد عوارض و نشانه‌های فشار خون پایین را ندارد. بنابراین جای نگرانی نیست و می‌توان گفت این فشارخون برای او طبیعی است. نشانه‌های پایین بودند فشار خون عبارتند‌از: سرگیجه، تاری دید، عدم تعادل، احساس سبکی سر، تپش قلب در هنگام بلند شدن از زمین، تعریق و پوست سرد.

ابتلا به فشار خون پایین گاهی به دنبال ایجاد برخی از نارسایی‌ها در قسمت‌های مختلف بدن اتفاق می‌افتد؛ بنابراین اگر فشار‌تان پایین است و از عوارض آن (که به آنها اشاره شد) رنج می‌برید برای ریشه‌‌یابی مشکل و درمان به پزشک مراجعه کنید. نارسایی‌های که می‌توانند باعث ابتلای شما به فشار خون پایین شوند عبارتند‌از:

نارسایی غدد از از جمله غدد فوق کلیوی و غده تیروئید (کم‌کاری و پرکاری تیروئید)
نارسایی‌هایی قلبی مانند نامنظمی در ضربان قلب و بیماری‌های دریچه قلب
عفونت گسترده در بدن
توجه: اگر برای فشار خون پایین‌تان هیچ بیماری و دلیل پزشکی پیدا نشد نگران نباشید چراکه برخی به طور سرشتی فشار پایینی دارند.

راحت درمان می‌شود

درمان فشار خون پایین خیلی ساده‌تر از فشار‌خون بالاست چون این افراد در بیشتر موارد با برخی اقدامات ساده خانگی دوباره فشارشان به حالت عادی باز می‌گردد؛ از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوشیدن مقداری مایعات که دارای املاح باشد؛ مثل لیموناد یا دوغ
قرار دادن پاها در سطحی بالاتر از بدن

در برخی موارد هم مصرف برخی از داور‌های تقویتی به تجویز پزشک می‌تواند کمک‌کننده باشد اما این درمان‌های ساده خانگی زمانی مفید هستند که کاهش فشار خون به دلیل ابتلای فرد به یک بیماری جدی دیگر نباشد؛ در غیر این صورت باید بیماری اصلی را شناسایی و درمان کرد.

 به طور مثال در صورتی که فرد به دنبال اختلال و نقایص هورمونی دچار این عارضه شده است، درمان اصولی، تجویز هرمون‌های مورد نیاز بدن است. این روز‌ها تزریق سرم هم به یکی از روش‌های متداول برای افرادی که دچار کاهش فشار می شوند تبدیل شده است؛ در حالی که به راستی لزومی برای تزریق سرم وجود ندارد. بهتر است سرم برای افرادی استفاده شود که نمی‌توانند مایعات بخورند؛ مثلا خونریزی شدیدی دارند یا دچار اسهال و استفراغ هستند.

یک ورزش ساده اما مفید

ورزش‌های استاتیک و تقویت عضلات پا برای افرادی که فشار خون پایینی دارند مفید است. یک ورزش مفید برای کسانی که فشار خون پایینی دارند این است که با زاویه 30 درجه به دیوار تکیه دهند و عضلات پا و پاشنه خود را همزمان به زمین فشار داده، منقبض کنند؛ چند دقیقه این وضعیت را حفظ و بعد رها کنند. این تمرین باعث می‌شود خون به سمت اندام‌های فوقانی بدن حرکت کند و از افت فشار فرد جلوگیری شود.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com




مطالب پیشنهادی:
خوراکی هایی علیه فشار خون بالا و فشار خون پایین
9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون
گیاهانی که فشار خون را درمان می کنند!!
رابطه فشارخون با ناتوانی جنسی
عواقب فشار خون