...گذشته از این كه غذایی كامل و سرشار از پروتئین است هیچ نوع چربی مضری ندارد و روغن آن جزو چربی‌های اشباع نشده...
 
 

سویا از انواع حبوبات است كه می‌توان آن را یك دانه همه كاره نامید. سویا گذشته از این كه غذایی كامل و سرشار از پروتئین است هیچ نوع چربی مضری ندارد و روغن آن جزو چربی‌های اشباع نشده به شمار می‌رود. جایگزینی محصولات حیوانی با سویا باعث افزایش كلسترول خوب یا HDL در بدن می‌شود.

در بیش از 40 نوع تحقیق مختلف ثابت شده است كه سویا باعث بهبود پروستات می‌شود، زیرا حاوی مقادیر زیادی ایزوفلاوون است. پروتئین سویا از ترشح آنزیم‌هایی كه باعث تحریك رشد نابهنجار سلول‌های تشكیل دهنده پروستات می‌شوند، جلوگیری می‌كند.

مطالعات آماری نشان می‌دهد كه مصرف سویا در خانم‌های یائسه از بروز پوكی استخوان در آن‌ها جلوگیری می‌كند. مردان نیز از فواید سویا در این زمینه بی بهره نیستند، زیرا مصرف آن استخوان‌ها را محكم كرده و كمبود مواد معدنی را جبران می‌كند، همچنین باعث كاهش بیماری آرتروز می‌شود.

سویا همچنین نقش مهمی‌ در حفظ سلامت دستگاه گوارش بازی می‌كند. تحقیق و بررسی در مورد افرادی كه از سرطان روده جان سالم به در برده‌اند حاكی از آن است كه مصرف سویا باعث كاهش تكثیر سلول‌های سرطانی در روده می‌شود.

سویا در حفظ سلامت قلب، استخوان‌ها، غده پروستات و سیستم ایمنی بدن نقش مهمی‌ را ایفا می‌كند.

سویا حاوی یك نوع زداینده قوی، به نام ساپونین است. ساپونین‌ها به كلسترول‌های درونی امحا و احشا چسبیده و از جذب آن‌ها در بدن جلوگیری می‌كنند، علاوه بر این ساپونین‌ها با از بین بردن میكروب‌های مضر سلامت بدن را تثبیت می‌كند.

خون افرادی كه از بیماری قند رنج می‌برند، دارای مقادیر زیادی گلوكز است و سلول‌های بدنشان از تشخیص انسولین عاجز است. انسولین نام هورمونی در بدن است كه میزان جذب گلوكز را تنظیم می‌كند و باعث كاهش قند خون می‌شود. افراد دیابتی كه در رژیم روزانه خود از سویا استفاده می‌كنند میزان گلوكز خونشان به طرز شگفت‌انگیزی كاهش می‌یابد.

از آنجا كه بیماری دیابت نهایتا منجر به بروز امراض كلیوی می‌شود پس می‌توان گفت كه سویا به طور غیر مستقیم در پیشگیری و درمان بیماری‌های كلیوی نیز اثرات مفیدی دارد.

 

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران 
 
مطالب مرتبط:
تاثیر سویا در ناباروری مردان