دکتر Katherine Hobbs Knutson، نویسنده ارشد مطالعه و از گروه روانپزشکی بیمارستان عمومی ماساچوستس در بوستون، گفت:...
 
 

  یکی دیگر از فواید شیر مادر: مشکلات رفتاری کمتر در کودکان

یک مطالعه جدید دریافت، کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر استفاده کرده‌اند، در مدت پنج سال نخست زندگی کمتر مشکل رفتاری و بیماری روانپزشکی دارند.

سلامت روان به مدت تغذیه از شیر مادر بستگی دارد، یعنی احتمال مشکلات رفتاری در کودکی که برای یکسال از شیر مادر تغذیه کرده بود به نسبت کودکی که فقط دو ماه از شیر مادر تغذیه کرده بود کمتر بود.

 دکتر Katherine Hobbs Knutson، نویسنده ارشد مطالعه و از گروه روانپزشکی بیمارستان عمومی ماساچوستس در بوستون، گفت: "این یافته‌ی جدیدی است اما نشان می‌دهد که تغذیه از شیر مادر در دوره نوزادی می‌تواند بر رفتار دوران کودکی اثر داشته باشد".

تحقیق قبلی نشان داد که شیر مادر مزایای زیادی برای کودکان دارد و تغذیه از شیر مادر هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است. بر اساس انجمن پزشکی کودکان امریکا، بچه‌هایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به احتمال کمتری از عفونت‌های گوش، اسهال، سینه پهلو (ذات الریه)، مشکل در تنفس، بیماریهای باکتریایی و ویروسی رنج می‌برند. همچنین تحقیق، ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و خطر کمتر ابتلا به چاقی، بیماری قند، سندرم مرگ ناگهانی کودک و سرطانهای خاصی را نشان داده است.

به گزارش انجمن پزشکی کودکان امریکا برای مادران، شیر دادن به کودک به بازگشت سریع شکل رحم  به قبل از بارداری و سوزاندن انرِژی اضافی کمک می‌کند، که می‌تواند در رهایی از اضافه وزن بارداری مؤثر باشد. علاوه بر این تغذیه از شیر مادر به پرورش رابطه بین مادر و کودک کمک می‌کند.

 Knutson   گفت: "این پژوهش رابطه‌ای بین تغذیه با شیر مادر و پیشرفت شناختی (cognitive) کودک را نشان می دهد".

  او گفت: "این تحقیق می‌افزاید بر دلالیل زیادی که زنان باید، اگر می‌توانند، به کودکانشان شیر مادر بدهند".

ایشان گفتند که احتمالاً ترکیب غذایی شیر مادر اثری بر مسیر پیشرفت مفز کودک دارد.   

 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ - آرش عباسی
 اختصاصی سیمرغ www.seemorgh.com/health
منبع: هلس دی
 
مطالب مرتبط:
شیرمادر، پیش به سوی طلا
غذاهای ممنوعه در دوران شیرخواری
تغذیه تکمیلی شیرخواران
بهترین رژیم غذایی برای كودكان 1 تا 4 سال