پژوهشگران در آمریكا خاطرنشان كردند: در حالی كه مصرف ویتامین E در كاهش خطر بروز بیماریهای قلبی - عروقی موثر است اما...
  

 

پژوهشگران در آمریكا خاطرنشان كردند: در حالی كه مصرف ویتامین E در كاهش خطر بروز بیماریهای قلبی - عروقی موثر است اما باید توجه داشت كه دوز بالای این ویتامین می‌تواند سبب خونریزی از بینی شود.

مارگارت ترابر از دانشگاه ایالتی ارگون تاكید می‌كند كه ویتامین E به دلیل قابلیتی كه در كاهش خطر تشكیل لخته‌های خونی، حمله قلبی و در نهایت مرگ ناگهانی دارد شناخته شده است. اما این ویتامین به دلیل تداخل با ویتامین K كه وجود آن برای لخته شدن خون ضروری است، می‌تواند باعث افزایش خونریزی شود.

در این تحقیق ترابر، مطالعات انجام شده روی ویتامین E را مورد بازبینی قرار داده است.

وی می‌گوید؛ یكی از مهمترین این پژوهش‌ها در زمینه مزایای ویتامین E در پژوهش بهداشت زنان صورت گرفته كه طی آن 40 هزار زن سالم 45 سال به بالا 600 واحد بین المللی از مكمل‌های ویتامین E  یا یك شبه دارو را یك روز در میان به مدت 10 سال مصرف كردند.

وی می‌گوید؛ در زنانی كه از این مكمل‌ها مصرف كردند خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی 24 درصد كاهش یافت اما در زنان 65 سال به بالا كاهش 26 درصدی مشكلات قلبی و عروقی و نیز كاهش 49 درصدی در نرخ مرگ و میر ناشی از این مشكلات و ناراحتی‌ها مشاهده شد.

ترابر تاكید می‌كند كه این درصد بسیار مهم و قابل توجه است. اما در عین حال بسیاری از زنان تحت مطالعه دچار خونریزی بینی می‌شدند. گفتنی است كه برای جلوگیری از خونریزی شورای غذا و تغذیه آمریكا در سال 2000 دوز محدودی بعنوان واحد استاندارد بین‌المللی را برای مصرف روزانه ویتامین E مشخص كرد.

 
 گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
 
مطالب مرتبط:
لوبیای سویا
خواص تخمه آفتاب گردان