در انتخاب مواد ضدعفونی كننده لازم است دقت كنیم از گروهی از این فراورده‌ها استفاده كنیم كه با پوست سازگار باشند...
 

در استفاده از مواد ضدعفونی كننده لازم است دستورالعمل كاربرد آن را به دقت بخوانیم و از مخلوط كردن و نگهداری طولانی مدت آنها بر سطوح خودداری كنیم.
دكتر شهریار حمزه پور داروساز و دبیر اجرایی نخستین همایش ضدعفونی كننده ها، افزود: در انتخاب مواد ضدعفونی كننده لازم است دقت كنیم از گروهی از این فراورده‌ها استفاده كنیم كه با پوست سازگار باشند، مقاومت میكروبی ایجاد نكنند، سمی و سرطان‌زا نباشند و در صورت جذب از طریق پوست به طور كامل در بدن تجزیه و دفع شوند.
وی گفت: در این میان تركیبات فنلی از قبیل پی سی ام ایكس PCMX یا پارا كلرومتوزاینولول، از فراورده‌های مناسب برای استفاده‌های خانگی، ادارات و حتی مناسب برای ضدعفونی كردن محیط بیمارستانها محسوب می‌شوند.
دكتر حمزه پور كاربرد موادی مانند جوهر نمك و تركیبات سفید كننده را برای استفاده دائمی در محیط منزل مناسب ندانست و اضافه كرد: این مواد می‌توانند در درازمدت موجب بروز آلرژی، آسیب به ریه‌ها و عوارضی چون آسم شوند.
این كارشناس موثر بودن مواد ضدعفونی كننده را وابسته به كاربرد غلظت مناسب از آنها با توجه به نوع استفاده و میكروبهایی كه هدف كم كردن آلودگی آنهاست اعلام كرد و گفت: برای اثربخشی این فراورده‌ها لازم است دمای محیط متعادل و عاری از مواد بیولوژیك مانند خون و ادرار باشد.
وی همچنین به خانمها توصیه كرد از مخلوط كردن مواد گندزدا با یكدیگر خودداری كنند زیرا با این كار اثرگذاری هر یك از این مواد كم می‌شود اما عوارض آنها باقی می‌ماند.
دكتر حمزه پور مدت زمان مناسب برای ماندن مواد بر پوست یا سطوح را مدت ذكر شده بر دستورالعمل هر یک از فراورده‌های ضدعفونی اعلام كرد و افزود: بر خلاف تصور برخی از خانمها باقی گذاشتن این مواد بر سطوح آشپزخانه، دستشویی یا حمام باعث اثر بیشتر این مواد نمی‌شود. 
بنابر این گزارش همایش یكروزه ضدعفونی كننده‌ها و نحوه نظارت بر تولید و واردات آنها 20 آبان در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار می‌شود.
در این همایش بیش از 600 نفر از داروسازان وداروخانه داران سراسر كشور حضور خواهند داشت.
این همایش با همكاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی و شورای سیاستگذاری صدا و سیما برگزار می‌شود.


  گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 منبع: واحد مرکزی خبر
 
مطالب پیشنهادی:
بهداشت وسایل شخصی در حمام و توالت
دست‌ها‌یی زیبا داشته‌باشید 
نکات مهم درمراقبت از پوست
شستشوی دستها
بیماریهای مربوط به تفریحات آبی