تغذیه کودک
کودک یک تا دو ساله باید پنج تا شش نوبت در شبانه روز از مواد غذایی مفید و چهار تا پنج نوبت هم از شیر مادر استفاده کند.
دکتر ناهید عزالدین زنجانی به تبیین چند توصیه پیرامون تغذیه در کودکان پرداخت و با بیان اینکه مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته ای در سنین دو تا پنج سالگی سبب پوسیدگی دندان و بروز چاقی در سنین بعدی می شود، عنوان کرد: بسیاری از چاقی های دوران نوجوانی حتی سنین بزرگسالی به دلیل رفتار نادرست خانواده ها در غذا دادن اجباری به کودکان در سال های اول عمر و سیر کردن آنان با غذاهای پرکالری بدون ارزش غذایی کافی است.

کودکان را نباید به مصرف زیاد نمک عادت داد

این متخصص کودکان درباره مصرف نمک در کودکان نیز عنوان کرد: پرفشاری خون در برخی افراد با مصرف نمک ارتباط دارد. کودکان را نباید به مصرف زیاد نمک عادت داد. نمک غذا بایستی در حدی باشد که غذا قابل خوردن شود نه این که خوش نمک و یا شور باشد. سر سفره هم نباید نمک به غذا اضافه کرد.

عزالدین زنجانی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی تغذیه در سال دوم زندگی گفت: یک رژیم غذایی مناسب برای کودک ۱۲ تا ۲۴ ماهه باید مواردی از قبیل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین ها، املاح معدنی، آب و انرژی را برای کودک تامین کند.

وی اضافه کرد: مسلما برای تعیین میزان مواد مغذی لازم برای کودکان باید جنس، سن ، سرعت رشد، ذخایر مواد مغذی بدن، میزان فعالیت و عوامل وراثتی را نیز در نظر گرفت.

ریزمغذی ها بویژه کلسیم، آهن، روی و ویتامین ث در برنامه غذایی کودک گنجانده شود

این متخصص کودکان درخصوص میزان انرژی لازم در این سنین گفت: میزان این انرژی به طور متوسط ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلوکالری است. همچنین پروتئین ۱/۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بوده و چربی بیش از ۳۰ درصد کل کالری مورد نیاز (از چربی های مناسب استفاده شود) و ریزمغذی ها بویژه کلسیم، آهن، روی و ویتامین ث در برنامه غذایی کودک گنجانده شود.

وی افزود: بنابراین کودک یک تا دو ساله باید پنج تا شش نوبت در شبانه روز از مواد غذایی مفید و چهار تا پنج نوبت هم از شیر مادر استفاده کند و برخلاف سال اول زندگی، کودک ابتدا باید غذا بخورد و سپس به او شیر داده شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : pezeshkan.org


مطالب پیشنهادی:
نحوه شروع و ادامه غذای كمكی در نوزادان
مقوی و مغذی سازی غذای كودك
تغذیه کودکان بعد از یک‌سالگی
ده توصیه بهداشت غذای كودك
برای تغذیه کودکتان برنامه ریزی کنید