محافظت از پوست
بیش از 20 تحقیق علمی و پزشکی نتایج شگفت‌انگیز تاثیر موم عسل را بر جلوگیری از رشد سلول‌های بدخیم به اثبات رسانده است.
آمار نشان می‌دهد امروزه سرطان پوست از رایج‌ترین انواع سرطان‌ها در میان مردم جهان است و در ایالات متحده نیز از هر شش آمریکایی یک نفر به این سرطان مبتلا می‌شود.

متخصصان و محققان در عرصه دانش پزشکی مدتی است که به دنبال تولید واکسنی برای حفاظت از پوست در مقابل این بیماری مرگبار هستند اما آیا واقعا واکسن برای پیشگیری از سرطان پوست راهکار موثری است یا روش‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند انسان‌ها را در برابر این بیماری در امان نگه دارند؟

در این گزارش که در روزنامه گاردین چاپ انگلیس منتشر شده به برخی از پیشنهادات سالم و مفید که به حفاظت و حتی مبارزه با سرطان پوست کمک می‌کنند اشاره شده که به شرح زیر است:

1- استفاده از رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای

دنبال کردن یک رژیم‌غذایی مملو از سبزیجات شامل هویج، چغندر، کدو حلوایی، کلم و بروکلی و استفاده از غلات سبوس‌دار، ماهی، آرد سبوس‌دار و روغن زیتون، مقاومت بدن را بیش از 50 درصد در مقابل ابتلا به سرطان پوست افزایش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا 3 به همراه فیبر خوراکی و ویتامین‌های E و D نیز مواد مغذی‌ای هستند که ترکیبات مورد نیاز برای مقابله با سلول‌های سرطانی را در اختیار بدن قرار می‌دهند.

2- استفاده از موم زنبور عسل

بیش از 20 تحقیق علمی و پزشکی نتایج شگفت‌انگیز تاثیر موم عسل را بر جلوگیری از رشد سلول‌های بدخیم به اثبات رسانده است. موم عسل همچنین قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و تعادل دوباره را به سلول‌هایی که به واسطه سرطان آسیب دیده‌اند، باز می‌گرداند. مصرف روزانه تنها 30 تا 50 قطره از موم عسل اثرات حیرت‌آوری در کاهش خطر بروز انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان بدخیم پوست دارد. موم عسل همچنین در کاهش انواع دیگر سرطان‌ها نظیر سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان اندام تناسلی موثر است. در یوگسلاوی نقش موم عسل در مقابله با اثرات مخرب پرتودرمانی، بسیار مفید شناخته شده است.

3- مصرف قهوه و چای سبز

کافئین موجود در قهوه در صورت استفاده موضعی بر روی پوست مانند یک عینک ضد اشعه ماوراء بنفش عمل می‌کند. چای سبز و قهوه هر دو حاوی پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در ترمیم و حفاظت از مولکول‌های DNA در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش موثر هستند. پلی‌فنول موجود در قهوه و چای سبز از ترشح آنزیم‌هایی که سبب رشد تومورهای سرطانی می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

4- استفاده از روغن عصاره کندر

این روغن که سال‌هاست برای درمان جراحت استفاده می‌شود، یکی از عوامل اصلی در مقابله با سرطان‌ها به ویژه سرطان پوست است. استفاده موضعی چند قطره از روغن کندر، لکه‌های مشکوک به سرطان را تقریبا ناپدید می‌کند.

5- استفاده از جایگزین‌های طبیعی کرم ضدآفتاب

از آنجا که کرم ضدآفتاب از جذب ویتامین D جلوگیری می‌کند سعی کنید از جایگزین‌های طبیعی استفاده کنید. چرا که بدن انسان برای مقابله با سلول‌های سرطانی نیاز به ویتامین D دارد. تمام انسان‌ها روزانه نیاز به 20 دقیقه قرار گرفتن در برابر آفتاب دارند، پس شما هم خود را از آن محروم نکنید. سعی کنید به جای استفاده از کرم‌های شیمیایی از انواع طبیعی آن نظیر روغن کنجد، روغن نارگیل یا ژل کاکتوس آلوورا استفاده کنید. روغن نارگیل و ژل آلوورا علاوه بر فواید طبیعی تا 20 درصد تشعشعات خورشیدی را نیز دفع می‌کنند.

6- خوردن انگور

آنتی‌اکسیدان «رزوراترول» که در پوست انگورهای سبز و قرمز وجود دارد و همین طور از هسته انگور استخراج می‌شود نه تنها از پوست در برابر اشعه‌های خطرناک حفاظت می‌کند بلکه تا 98 درصد خطر بروز تومورهای سرطان پوست را کاهش می‌دهد. این آنتی‌اکسیدان همچنین از تولید سلول‌های سرطان خون جلوگیری می‌کند.

7- دنبال کردن رویکرد و افکار مثبت در زندگی

تحقیقات نشان می‌دهد داشتن روحیه و احساس منفی سبب جلوگیری از تولید سلول‌های ایمنی لنفوسیت می‌شود. به عبارت دیگر افسردگی و ناراحتی‌ روحی طولانی مدت، افراد را بیشتر مستعد ابتلا به سرطان می‌کند. با غلبه بر استرس و دست یافتن به احساسات بهتر نسبت به زندگی و آینده می‌توانید فعالیت‌ سلول‌های ایمنی لنفوسیت را بهبود دهید. به واسطه داشتن شرایط ذهنی مثبت و امیدوارانه، سلول‌های ایمنی لنفوسیت در نابودی سرطان فعال‌تر خواهند شد.

8- یوگا

انجام تمرینات ساده یوگا سبب تعادل و تناسب بدن می‌شود که این امر به نوبه خود سبب بهبود سیستم ایمنی و کاهش طبیعی استرس خواهد شد. انجام این فعالیت‌ها باعث می‌شود ذهن نواحی سمی را پاکسازی کرده و افکار منفی را از شما دور می‌کند. در نتیجه بدن را از انواع بیماری‌ها و سرطان حفاظت خواهد کرد.

9- آگاهی از میزان آفتاب مورد نیاز بدن

بهترین شیوه حفاظت در مقابل سرطان پوست این است که بدانیم چه موقع نیاز بدن ما به آفتاب تامین شده است و چه موقع باید از آفتاب دوری کنیم. افرادی که پوست تیره دارند از افرادی که دارای پوست روشن هستند، کمتر نسبت به اشعه ماورای بنفش حساسیت دارند. پس یادتان باشد افرادی که پوست روشن دارند مدت زمان کمتری باید در معرض نور خورشید قرار بگیرند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com


مطالب پیشنهادی:
علامت های هشدار دهنده سرطان پوست
سلاح مقابله با سرطان پوست را بنوشید
آیا پوست تان در معرض خطر سرطان پوست قرار دارد؟
آیـا آسـپیرین احـتمال ابتلا به سـرطان پـوست را كاهـش مـی‌دهد؟
کافئين و سرطان پوست؟!