قندخون
سالانه در دنیا 4 میلیون نفر بر اثر بیماری دیابت جان خودشان را از دست می دهند.
دیابت یا مرض قند نوعی بیماری مزمن است که در نحوه سوخت وساز مواد قندی در بدن اختلال ایجاد می گردد، در نتیجه بدلیل عدم ترشح یا عدم پاسخ بدن به انسولین میزان قند خون بالا می رود.

دکتر میرادی، متخصص داخلی و مدیر گروه بیماریهای غیر واگیر دانشگاه علوم پزشكی زاهدان، دیابت نوع 1 و2 و دیابت بارداری را از انواع دیابت عنوان کرد و اظهار داشت: در دیابت نوع 1 تعداد کمی از جوانان و کودکان به آن مبتلا می گردند و برای درمان نیاز به انسولین دارند.

وی دیابت نوع 2 را یک بیماری بی سر و صدا، مخرب و پیشرونده ذکر کرد و گفت: اين بيماری بسیار آرام و خاموش پیشرفت می کند و ممکن است تا سالها هیچگونه علامتی از خود نشان ندهد و بیشتر افراد بالای 30 سال به این بیماری مبتلا می گردند.

دكتر ميرادی تصریح کرد: افراد چاق، کم تحرک، و مبتلا به فشار خون بالا و همچنین افراد دارای چربی خون بالا بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت می باشند.

وی ادامه داد: علایمی همچون پرخوری، تشنگی، دیر بهبود یافتن زخم ها، خارش پوست ، تاری دید و تولد نوزادان بالای 4 کیلوگرم از علامت های ابتلا به دیابت می باشد.

اين متخصص داخلي اذعان کرد: اگر استراتژی موفقیت آمیزی برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت اجرا نگردد پیش بینی می شود که تا سال 2030 تعداد بیماران دیابتی دردنیا به 438 میلیون نفر افزایش پیدا کند.

وی یاد آور شد: که سالانه در دنیا 4 میلیون نفر بر اثر بیماری دیابت جان خودشان را از دست می دهند که این تعداد برابر با 9% کل مرگ های جهان می باشد.

دکتر میرادی با بیان این مطلب که در حال حاضر 2% جمعیت کشور ما را مبتلایان به دیابت تشکیل می دهند خاطر نشان کرد : ورزش و تحرک کافی، پرهیز از اضافه وزن و چاقی، استفاده بهینه از مواد قندی و چربی زا، استفاده از میوه و سبزیجات از جمله راه های پیشگیری از بیماری دیابت است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : wedda.ir


مطالب پیشنهادی:
بی‌ضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!؟
کشف علائم عجیب بیماری قند خون!!
مراقب قند خونتان باشید
چگونه قند خون خود را اندازه‌گیری كنیم؟
آیا قند خون با سرطان ارتباط دارد؟