مادر و کودک
تماس مادر با نوزاد بلافاصله بعد از زایمان در تطابق اخلاقی نوزاد اثر تقویتی دارد.
اشرف محمدزاده، فوق تخصص نوزادان گفت: لحظات پس از تولد زمان حساسی برای برقراری پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد است و مخصوصاً در انسان این پیوند به قوی ترین فرم خود می باشد. رشد اولیه بچه در بدن مادر است و برای اینکه پس از تولد هم نوزاد سالم بماند به مراقبت مادربستگی دارد.

وی افزود: در مادرانی که این تماس زودرس بین آنها و نوزاد برقرار می شود، بصورت به یکدیگر خیره نگاه کردن، با یکدیگر صحبت کردن و لبخند زدن و تماس پوست به پوست برقرار کردن باعث می شود که در تطابق اخلاقی ، رفتار اجتماعی و درک و فهم روی نوزاد اثرات تقویتی داشته باشد و در حقیقت لحظات اولیه پس از زایمان که مادر استراحت می کند فرصتی است تا با بچه در کنار هم باشند و این ارتباط طبیعی چشم به چشم و پوست به پوست بین مادرو بچه برقرار شود.

محمدزاده تصریح کرد: گرچه ارتباط چشمی در مواردی ممکن است تا یک ماهگی تکامل کامل یابد ولیکن ارتباط پوست به پوست بین مادر و بچه از بدو تولد تکامل یافته است و باید بچه بلافاصله پس از تولد به مدت نیم ساعت روی تنه مادر دراز بکشد و از پستان مادر شیربخورد.

این فوق تخصص نوزادان اظهار کرد: زیرا مادر و بچه هر دو روی هم اثر متقابلی مانند اعتماد به نفس، از بین رفتن ترس از مراقبت و نگهداری نوزاد توسط مادر، آرام بودن و کمتر گریه کردن کاهش اضطراب والدین، دلبستگی بین نوزاد و مادر و غیره دارند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir


مطالب پیشنهادی:
رابطه زناشويی پس از زايمان
این عوامل موجب زایمان زودرس می شوند
چرا زنان از زایمان طبیعی می‌ترسند؟
این غذای مفید افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد
زیبایی بعد از زایمان