عدس پلو
پروتئین مصرفی باید از نظر كمیت و كیفیت سنجیده شود.
پروتئین‌های گیاهی از نظر برخی اسید آمینه‌ها محدودیت‌هایی دارند كه توصیه می‌شود برای اصلاح كیفیت پایین این پروتئین‌ها، آنها را با هم تركیب كرد.

یك متخصص تعذیه با اشاره به ارتباط بین تغذیه و توانایی سیستم ایمنی بدن، گفت: سیستم ایمنی برای این‌ كه بتواند با عوامل بیماری‌زا مقابله كند به پیش نیازهایی احتیاج دارد كه از مواد غذایی تامین می‌شوند.

دكتر حمید كاراندیش اظهار كرد: عمده این مواد غذایی برای بدن انرژی فراهم نمی‌كنند و می‌توان از این مواد به پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح اشاره كرد.

وی تصریح كرد: مقدار كافی از ویتامین‌ها و املاح از طریق مواد غذایی تامین می‌شود و در غیر این صورت می‌توان از مكمل‌ها استفاده كرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز با یادآوری این‌كه ویتامین‌ها شامل مواد آنتی‌اكسیدانی هستند كه برای سیستم ایمنی بدن مفیدند، گفت: مكمل‌های ویتامینی دو نوع هستند؛ گروه اول شامل مكمل‌های انفرادی و خاص است و باید حتما توسط پزشك باید تجویز شوند و گروه دوم نیز مولتی‌ویتامین‌ها هستند؛ توصیه می‌شود افراد بزرگسال سالم روزانه یك قرص مولتی‌ویتامین استفاده كنند.

وی ادامه داد: پروتئین مصرفی نیز باید از نظر كمیت و كیفیت سنجیده شود. برخی پروتئین‌ها خیلی خوب جذب بدن می‌شوند كه می‌توان از آن جمله به منابع حیوانی مانند شیر، گوشت و تخم‌مرغ اشاره كرد. پروتئین‌های گیاهی از نظر برخی اسیدآمینه‌ها محدودیت‌هایی دارند كه همین دلیل توصیه می‌شود برای اصلاح كیفیت پایین این پروتئین‌ها، آنها را با هم تركیب كرد.

كاراندیش گفت: غلات و حبوبات تركیب خوبی است كه یكدیگر را جبران می‌كنند، از این دست غذاها می‌توان به عدس‌پلو اشاره كرد.

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : webda.ir


مطالب پیشنهادی:
رژیم غذایی مناسب جهت بهبود باروری در مردان
غذاهای خوب و بد برای سرطان
غذاهای مناسب دوران حاملگی
رژیم غذایی برای چربی خون بالا
غذاهای خوب برای پوست های بد!